Sony Ericsson vinnare på mobilmarknaden

Både Motorolas och Nokias rapporter för första kvartalet visade förluster på mobilsidan. Sony Ericsson däremot redovisar ett starkt första kvartal och ett kraftigt vinstlyft.

Sony Ericsson ökade sin marknadsandel på mobilsidan. Företaget bedömer att de idag har över åtta procent av marknaden, en ökning med två procentenheter jämfört med motsvarande period i fjol. De verkar dock inte ha tagit större marknadsandelar från konkurrenterna med tanke på att Motorola tappade stort under första kvartalet och även Nokia tappade på mobiltelefonförsäljningen.

Sony Ericsson redovisar ett resultatet före skatt på 362 miljoner euro, en ökning med 139 procent jämfört med samma period ett år tidigare. Försäljningen ökade med 42 procent till 2 925 miljoner euro.

Nya produkter

– Sony Ericsson sålde 63 procent fler mobiltelefoner under första kvartalet jämfört med för ett år sedan. Vi har presenterat en rad produktnyheter under kvartalet varav flera redan lanserats och tagits emot väl av kunderna, kommenterar Miles Flint, Sony Ericssons chef, i ett pressmeddelande.

Det är bland andra walkmanmobilerna W300 och W200 och kameramobilen K310 som bidrog till att företag kunde ta marknadsandelar i Europa, Latinamerika och Asien/Oceanien.

Priset per såld mobiltelefon sjönk dock från 149 euro till 134 euro. Antalet sålda telefoner var 21,8 miljoner under kvartalet, vilket är en ökning med 63 procent jämfört med samma period i fjol.

Enligt Sony Ericssons bedömning kommer den totala marknaden för mobiltelefoner i världen att öka till över 1,1 miljarder telefoner i år.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.