Spikrakt uppåt för Sony Ericsson

Sony Ericssons försäljning under första kvartalet ökade med 55 procent jämfört med samma tid 2005. Bolaget höger sin försäljningsprognos för den den globala mobilmarknaden 2006.

Sony Ericssons första kvartal var betydligt bättre än vad marknaden förväntat sig. Enligt den svensk-japanska mobiljätten är det tidigare investeringar i forskning och utveckling som nu börjar ge resultat. Under kvartalet har Sony Ericsson lanserat fler mobiltelefoner än någonsin. Bland annat tillskrivs framgångarna tre nya Walkman-mobiler och de första mobiltelefonerna under märket Cyber-shot.

Höjer prognosen

Totalt sålde mobiljätten 13,3 miljoner mobiler under årets första kvartal, jämfört med 9,4 samma tidpunkt i fjol. Det innebär en ökning med 44 procent. Under sista kvartalet 2005 sålde dock Sony Ericsson 16,1 miljoner enheter.

Bolaget höjer samtidigt sin prognos för den globala mobiltelefonförsäljningen för 2006 från tio till 15 procent. Under 2005 såldes 780 miljoner mobiltelefoner världen runt. En ökning på 15 procent innebär att årets totala försäljning förväntas bli över 900 miljoner enheter.

Fördubblad vinst

Omsättningen steg till 18,6 miljarder kronor, vilket innebär en ökning med 55 procent på årsbasis. Vinsten har i sin tur mer än fördubblats. Resultatet före skatt blev 151 miljoner euro, en ökning på 115 procent.

Den ökande andelen avancerade modeller i produktportföljen har höjt snittpriset per såld mobiltelefon med fyra procent jämfört med fjärde kvartalet 2005. I dagsläget får Sony Ericsson 149 euro i genomsnitt per såld mobiltelefon.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.