Statistik: Här är vanligaste klagomålen i telekombranschen

Kundservice Nytt år, men samma klagomål. Enligt ärendestatistik från 2021 framgår det att år efter år är det samma problem som dominerar i telekombranschen. Men det går att undvika.

Statistik: Här är vanligaste klagomålen i telekombranschen
Foto Nensuria

Det är Telekområdgivarna som i sin årssammanställning av statistik ser att det återkommande klagomålen 2021 – var desamma som tidigare. Men även om problemen är tråkig läsning, kan man dra lärdomar av dem. Här är de vanligaste klagomålen – och hur du undviker dem.

Inte tackat ja till ett avtal?

Det vanligaste 2021, som även varit det dominerande problemet det senaste åren. Kunder har helt enkelt inte uppfattat att de blivit ansluten till en operatör eller sagt ja till ett avtal. Ofta är det vanligt att det uppfattas som vilseledande information som lett till avtal.

Så hur ska man undvika det? Jo, genom att aldrig signera något via ett sms om det inte är så att du är helt säker på vad det är du tackar ja till. Se även till att alltid läsa igenom det som säljare skickar innan signering så att det som undertecknas är detsamma som det som sagts.

Fel på tjänst?

På andra plats var klagomålet att det var ”andra fel på tjänsten”. Det här innefattar problem med tjänsternas funktion, såsom ljud- och bildstörningar eller instabil uppkoppling.
Så hur ska man undvika det? Tänk på att om du upplever fel på tjänsten – felanmäl på en gång. Du kan ha rätt till prisavdrag, men då gäller det från det datum du gjorde felanmälan, inte tidigare.

Kontaktproblem med kundtjänst?

Lätt att hoppa på, svårt att komma ur. Det är något som många upplever när det kommer till att säga upp en tjänst. Vanliga klagomål är att det upplevs som svårt att komma i kontakt med kundtjänst för att göra en uppsägning, eller att muntliga uppsägningar inte blivit registrerade och att fakturor fortsatts skickats ut även efter.

Vissa har även klagat på att viss kundtjänst kräver identifiering via bankid och att det uppstår problem därvid.

Så hur ska man undvika det? Gör alla uppsägningar skriftligt, gärna via mejl – och glöm inte att spara en kopia. Om du inte använder bank id – kontakta företaget och fråga om det finns annat sätt att identifiera dig på.

Fel information muntligt?

Det tillhör inte ovanligheterna att det som sagts i säljsamtal inte överensstämmer med det som sedan är avtalet. Vanligt är att pris, rabatter, gratismånader och liknande skiljer sig och att det aldrig är till köparens favör.

Så hur ska man undvika det? Som konsument eller köpare så måste man se till att de muntliga löften även skrivs med i avtalet. Granska noga innan du signerar.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.