Ett snabbt och stabilt bredband har blivit en självklarhet för både företag och privatpersoner. Svenskt Kvalitetsindex noterar att kundernas upplevelse av stabilitet och hastighet blivit allt bättre, vilket också gett utslag i en ökad kundnöjdhet.
Svenska bredbandskunder nöjda med sin leverantör
bredband I en tid när distansarbete blivit vardag är ett snabbt och stabilt bredband viktigt för både privat- och företagskunder. Årets studie från SKI visar att bredbandskunderna blivit något mer nöjda samtidigt som de ställer allt högre krav på snabbhet, enkelhet och pålitlighet i kundrelationen.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
På företagssidan har kundnöjdheten ökat från index 68,1 förra året till 68,5 i år och på privatsidan från 63,3 till 63,4.
Men även om själva produkten och tjänsten fått allt bättre omdömen måste begrepp som snabbhet, enkelhet och pålitlighet också gälla hela kundrelationen, menar Johan Parmler, vd för SKI.
”Kraven har ökat markant”
– Det här är inget nytt i årets studie utan kunderna har efterfrågat smidigare lösningar vid problem, störningar och supportärenden under en längre tid. Kraven har ökat markant under pandemin och fortsätter att göra det, säger han i en kommentar.
Av SKI:s breda branschstudier framgår tydligt att kunderna gärna hanterar problem och supportfrågor på egen hand genom olika gör-det-själv-lösningar. Men när det krävs att kundtjänsten kopplas in är omdömet långt ifrån bra.
– Det handlar om svarstider, bemötande och kompetens där nivåerna ligger kvar på relativt låga nivåer jämfört med andra sektorer, säger Johan Parmler. Det har lett till att kunder som är i kontakt med sina leverantörer är mindre nöjda än de som inte har varit det.
Det här är ett fenomen som märks även i flera andra branscher, konstaterar han.
– Kundkontakt har historiskt set i regel genererat nöjdare kunder. Men det är långt ifrån en självklarhet i dag. Snabb uppkoppling måste även gälla kundkontakterna, säger han.
Bland företagskunderna har den positiva trenden sedan 2019 fortsatt även i år.
– I den här delen av telekomsektorn så har det över tiden skett en förbättring kring både image- och servicefrågor som gjort kunderna mer nöjda. Förra året beskrev vi det som att företagskunderna känner sig mer omhändertagna och det gäller även i år, förklarar Johan Parmler.
Bredband företag
Telia 69,2
Övriga 68,7
Branschen 68,5
Tele2 67,8
Telenor 67,7
Tre 66,4
Bredband privat
Ownit 71,4
Bahnhof 69,8
Övriga 69,4
Bredband2 68,0
Branschen 63,4
Telenor 62,9
Tre 61,8
Tele2 61,4
Telia 60,1
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se