”Det är dags för svenskt näringsliv att prioritera AI framför utdelningar”

krönika AI-tekniken omformar den globala ekonomin och företag behöver anpassa sina strategier, men tyvärr tvingar kortsiktiga resultatkrav många företag att avvakta med strategiskt viktiga investeringar. Det skriver Caroline Segerstéen Runervik och Fredrik Syversen i en krönika.

”Det är dags för svenskt näringsliv att prioritera AI framför utdelningar”

Svenskt näringsliv står vid ett vägskäl. Artificiell intelligens omformar den globala ekonomin och företag behöver anpassa sina strategier. Tyvärr tvingar kortsiktiga resultatkrav många bolag att avvakta med strategiskt viktiga investeringar i teknik, infrastruktur och AI.

Ett tydligt exempel är det faktum att aktieutdelningarna väntas öka med fyra procent under 2025 jämfört med 2024, till 459 miljarder euro. Denna konstanta strävan efter ökade aktieutdelningar riskerar att bli ödesdiger givet den snabba utvecklingen.

Övergången kräver att tillgängliga resurser utnyttjas på bästa möjliga sätt. Det har varit fokus under etableringen av Nordic AI – den gemensamma nordiska satsningen för att hjälpa företag och offentlig sektor med AI-satsningar, och som startades som en direkt effekt av att de nordiska länderna halkat efter inom AI-utveckling.

Tanken är att satsningen bland annat ska stötta i utvecklingen från isolerade pilotprojekt i olika delar av bolaget till skalbara värdeskapande tjänster genom hela organisationen. Vår erfarenhet visar på tydliga framgångsfaktorer på att accelerera företagens AI- användning:

Central styrning med operativ frihet att testa och bygga. Det krävs centraliserad styrning med tydliga mål vad avser AI-initiativen. Detta i kombination med verksamhetsnära och fristående AI-utveckling där idéer uppmuntras på operativ nivå.

Investeringar är fundamentalt. Parallellt krävs investeringar i såväl infrastruktur, dataarkitektur, styrning av data. Områden där många av de nordiska bolagen redan har lagt en solid grund att bygga vidare på.

Handlar om att skapa en kultur

En robust kultur är grundbulten. Ytterst handlar det om att skapa en kultur av experimentlusta, nyfikenhet och mod. För att få till den kulturen behöver det sättas tydliga incitament och policys från ledningshåll.

Processöverskridande aktivitet är kritiskt. Det är viktigt att skapa förutsättningar för gränsöverskridande initiativ, mellan affärsområden, funktioner, och roller för att verkligen accelerera värdeskapandet av AI-initiativen.

Tidigare teknikskiften visar att det inte nödvändigtvis är de områden och möjligheter som vi först identifierar och utforskar som kommer att utgöra kärnan i det verkliga paradigmskiftet. Molntjänster är ett utmärkt exempel. När de först dök upp på radarn sågs de som ett bra sätt för företag att minska sina kostnader för it-infrastruktur genom att outsourca lagring och databehandling. Idag kan vi konstatera att de vänt upp och ner på hur mjukvara utvecklas och distribueras samt möjliggjort nya affärsmodeller (SaaS).

Mycket pekar på att AI-tekniken kommer att göra en liknande resa.

Att integrera artificiell intelligens i verksamheten kräver betydande investeringar i teknik och kompetens samt en översyn av etablerade processer. Ett beslut att satsa på AI måste således vara långsiktigt, strategiskt och väl förankrat genom organisationen. Att prioritera långsiktiga investeringar i ny teknik framför kortsiktig avkastning kräver inte bara visioner och ett starkt ledarskap, det är omöjligt att framgångsrikt genomföra utan tydligt stöd från ägare.

AI representerar ett paradigmskifte i hur vi interagerar med teknik i vår vardag. Traditionellt har tekniken varit ett verktyg som, något förenklat, utför specifika uppgifter i enlighet med manuella instruktioner. I takt med att AI-tekniken utvecklas kommer interaktionen med tekniken att bli mer dynamisk och mer som ett samspel.

Bygga kompetens

En långsiktig satsning på AI handlar inte i första hand om att investera i teknik, det handlar om att allokera resurser för att bygga den kompetens som krävs för att stöpa om existerande processer och skapa en kultur som välkomnar innovation, kreativitet och öppenhet.

Låt oss inte glömma att Sverige har en stolt historia av framgångsrik innovation i teknikens framkant. Den starka entreprenörsandan finns kvar och det faktum att vi varit långsamma ur startblocken ska inte ses som en anledning att ge upp. Vi har flera styrkor som kommer vara avgörande för att accelerera tillämpning av AI i Sverige och hos våra nordiska grannar: kulturer som är öppna för idéer och innovation, samhälle som bygger på tillit mellan individer och bolag, fortsatt stort engagemang och investeringar inom hållbarhet samt i Sverige ett ständigt fokus på ökad konkurrenskraft.

Men för att lyckas med det krävs det mod nog att låta den kortsiktiga kvartalshetsen stå tillbaka för långsiktiga, strategiska investeringar.

Caroline Segerstéen Runervik, Nordenchef på Capgemini

Fredrik Syversen, Direktör strategi- och företagsutveckling, IKT Norge och medgrundare till Nordic AI (där utöver IKT Norge även AI Sweden, AI Finland och Digital Dogme också ingår)

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.