Han vill inte berätta vilka partners de samarbetar med i Norden, men stora svenska kunder är exempelvis Ericsson, Volvo Group och BT Industries.
Fler tjänster
Han hävdar att AT&T i kraft av sin storlek kan leverera saker som till exempel it-säkerhetsindustrin kan ha svårt med. Med cirka 5 petabyte data som passerar nätet dagligen är det möjligt för de 100-tals experter som övervakar trafiken att upptäcka virus på ett väldigt tidigt stadium samt ge snabb hjälp mot så kallade överbelastningsattacker.
I övrig har AT&Ts kunder möjlighet att själva övervaka sina tidskritiska tjänster via en webbportal, där även exempelvis paketförluster och jitter redovisas. I nuläget finns data, tal och strömmande video som tjänster i nätet, men under året ska man också lansera e-samarbetsverktyg och närvarotjänster som bygger på Microsoft Live Communication Server.
Mobil strategi
Möjligheten att erbjuda en plattform för den mobila arbetsstyrkan finns också med i AT&Ts nätstrategi. Totalt har jätten 24 000 trådlösa surfpunkter i världen som kombineras med avtal med elva 3g-operatörer i Europa och Asien.
– Tjänsterna ska vara säkra och sömlösa oavsett accessväg. En mobil arbetare släpps inte in i nätet innan enheten har genomsökts, framhåller, Roman P. Pacewicz.
Global satsning
I februari i år beslöt AT&T att investera över 8 miljarder dollar i sitt globala mpls-nät som för närvarande finns i 120 länder. Fokus är på stora kunder och via avtal med tredjepartsleverantörer kan AT&T leverera allt i från ett integrerat nät för tal och data med brandvägg, trafikprioritering (qos) etcetera till att ta över valfria delar eller hela den funktion en it-avdelning på företaget har.
Det innebär att AT&T i Sverige blir en stor konkurrent till BT, Equant (numera Orange, se länkad artikel), Teliasonera men även till systemintegratörer.
Men något stort hot till de andra aktörerna vill inte Roman P. Pacewicz utmåla AT&T som.
– Vi lever i en global värld och den globala konkurrensen är här. Det handlar inte längre om att dominera på en marknad utan man måste erbjuda globala tjänster.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se