Bättre kundservice
Då avtalet med tidigare leverantör löpt ut valde Upplands Väsby att gå ut i en ny upphandling med krav på bland annat utförlig statistik för att kunna följa upp hur många samtal man lyckas besvara och hur väl de tas om hand. Dessutom efterlyste man multiskill-funktionalitet för att kunna styra samtal till rätt person på ett smidigt och flexibelt sätt.
– Hittills har det varit svårt att koppla vidare ärenden till olika grupper. Vi har mer eller mindre tvingats springa runt och svara i olika telefoner, så här förväntar vi oss en stor förbättring, förklarar Per-Ola Lindahl.
Mångmiljonaffär
TDC lyckades motsvara kravställningen och tar med start i april över helhetsansvaret för drift, utveckling och service av kommunens fasta och mobila telefoni. Avtalet som är värt sex miljoner kronor sträcker sig över tre år och byggs utifrån en plattform av produkter från Alcatel–Lucent och Visionutveckling. Tidigare Siemens får stryka på foten.
– Att dokumenterat it-framgångsrika kunder väljer TDC är naturligtvis väldigt roligt. Med vår lösning kan kommunen fokusera på sin kärnverksamhet och vår målsättning är självklar: vi vill vara med och bidra till att Sveriges it-kommun 2011 blir ännu bättre under 2012, säger Joakim Harging, sales director på TDC Sverige.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 20 januari 2012