SWECO köper telefoni som tjänst

Teliasonera får leverera telefoni som tjänst till SWECO. Avtalet är i mångmiljonklassen och löper över tre år.

TeliaSonera har tecknat ett funktionsavtal med konsultföretaget SWECO. Avtalet, som är värt cirka 50 miljoner kronor, löper under tre år med start den 1 juli 2007. Totalt omfattar det cirka 600 anslutningar för fast- och ip-telefoni och 2 400 mobila anslutningar samt funktionalitet för wan. Avtalet inkluderar också ett fast pris för trafiken för respektive funktion. Teliasonera tar ansvar för att funktionen fungerar som överenskommet, att den utvecklas utifrån kundens behov samt att den tekniska utrustningen underhålls. Syftet är att skapa en kommunikationstruktur som ger förbättringar och besparingar för SWECO.

– Funktionsavtal är det nya sättet att köpa kommunikationstjänster, säger Anders Tillander, tillförordnad chef för företagskunder på TeliaSonera. Allt fler företag vill ha ett färdigt paket som man enkelt kan avropa och implementera.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.