Synka dina filer med Google Drive

Efter lång tids spekulation har Google slutligen lanserat en egen molnlagringstjänst. Google Drive låter användaren lagra och dela filer i molnet samt synka dem mellan sina enheter.

Synka dina filer med Google Drive

Googles nya molnlagringstjänst är egentligen ett omdöpt Google Docs, som i praktiken ger användaren tillgång till fem gigabyte gratis lagringsutrymme i molnet med bibehållen möjlighet att redigera dokument direkt i webbläsaren. Filerna kan delas ut till andra och synkroniseras mellan användarens olika enheter.

Tjänsten integreras med datorns filsystem genom att användaren hämtar hem en särskild mjukvara för Windows eller OS X. Det finns även en app för androidtelefoner (Iphone/Ipad-stöd kommer senare) så att samtliga filer kan synkroniseras mellan alla enheter. Lägg en fil i en mapp och vips så syns den i alla enheter.

Sparar flera versioner

Google Drive kan med andra ord fungera som en smidig backuplösning men också för delning av dokument mellan användare. Tjänsten kan hanteras centralt av Google Apps-administratörer och lagrar även olika versioner av ett sparat dokument.

För den som behöver mer utrymme är det bara att plocka fram plånboken. 25 gigabyte kostar cirka 17 kronor per månad och för den med extrema lagringsbehov ligger taket på maximalt 16 terabyte i molnet.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.