Tågia håller sig på spåret

Växelbytet påtvingades hastigt och oväntat. Tågia brottas fortfarande med inkörningsproblem, men mobil integration håller tågreparatören på rätt spår.

Tågia håller sig på spåret
Anne Pettersson

Att köpa telefoni som tjänst är inget nytt för Tågia. Sedan tågreparatören bildades har man hyrt sin fasta telefoni av SL som i sin tur ägs av Stockholms läns landsting. När landstinget år 2006 sade upp alla sina telefoniavtal inför en ny avtalsperiod, sade även SL upp sina hängavtal med samtliga entreprenörer.

– Vi fick ett brev från SL som kort och gott berättade att vi från och med 2007 inte hade någon telefoni genom SLs försorg. Det blev en panikartad situation, konstaterar telefoniansvarige Mats Elvung, som ensam fick styra upp framtidens telefoni när it-chefen dessutom lämnade företaget mitt under upphandlingen.

Pris avgörande

Hösten 2006 utvärderade Tågia bland annat vad de stora leverantörerna hade att erbjuda i form av ip-centrex, vilket dock visade sig vara minst dubbelt så dyrt jämfört med det förmånliga avtalet från SL. I stället fick uppstickaren Mobot chansen med en prislapp ledningen accepterade, samtidigt som ip-lösningen erbjöd möjligheten att även integrera mobiltelefoner i växeln.

Avtalsskrivandet drog ut på tiden, främst eftersom Mobot behövde en partner som kunde ta det finansiella ansvaret, och blev klart först i maj i år. Under tiden blixtinkallades Kalix Tele24 för att ta över efter SLs telefonister, men numera sköter Fru Olsson telefonistbordet i den nya växeln.

Har driftstörningar

Teknikplattformen som driftas av Mobot bygger på Wicom och levereras som en tjänst. Lösningen har byggts upp med sip-trunk och förutom mobiltelefoner till samtliga medarbetare rullas mjukvarutelefoner i skrivandets stund ut i den spridda verksamheten.

– Vi fastnade för Mobot för att lösningen är helt operatörsoberoende. Med ett oprövat företag tar man en risk och vi har ett antal driftproblem, men känner att vi nu börjat hitta formen, framhåller Mats Elvung.

Under Telekom idags besök hos Tågia visade det sig till exempel att användarens egna anknytningsnummer dyker upp på skärmen när det ringer till en mobiltelefon. Mobiloperatören har fortfarande inte lyckats lösa problemet som uppstår när växeln kopplar om samtalet till mobilen.

Gillade inte sip

– Det blir ett stort problem för oss eftersom vi är 300 mobila användare. Vi har varit ända uppe hos operatörens vd med detta och först nu verkar det börja hända saker, säger Mats Elvung.

Att problemet ligger hos mobiloperatören blev uppenbart när ett 20-tal mjukvarutelefoner installerades och nummerpresentationen fungerade klockrent. Nu sker en första testkörning innan samtliga cirka 100 tjänstemän ska förses med en klient för att ringa via datorn.

Mjukvarutelefonerna fungerar i nuläget smärtfritt efter att Tågia avstyrt vissa inkörningsproblem med exempelvis en brandvägg som inte var anpassad för sip-protokollet.

Flera fördelar

De största fördelarna som Mats Elvung ser med sin nya telefoni är möjligheten för de rörliga medarbetarna, reparatörer och tekniker med hela Stockholm som arbetsplats, att finnas som en anknytning i växeln med tillgång till röstbrevlådor.

När integrationen med Outlook genomförts under våren kommer dessutom tjänstemännen ha en betydligt bättre hänvisningsplattform. Om det ringer på mjukvarutelefonen eller en mobiltelefon spelar ingen roll, endast ett nummer gäller per anställd.

– I min framtidsvision kommer man inte vara beroende av en egen arbetsplats, allt som krävs är en dator med en mjukvarutelefon eller en mobiltelefon för att börja jobba, säger Mats Elvung.

Fakta

Kort om Tågia

Cirka 500 personer arbetar på Tågia med underhåll och moderniseringar av nästan 1 000 spårburna fordon. Verksamheten bedrivs på 12 platser i Stockholmsområdet.

Tågia driver också en friskola som en rekryteringsbas för reparatörer. Företagets totala omsättning uppgår till cirka 750 miljoner kronor.

Telefonikostnad: Cirka 1,5 miljoner kronor per år.

Internt mobilnät: Absolut Mobile.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.