Vidare studerade man även användandet av EMM-lösningar (Enterprice Mobility Management) och såg att även om nästan alla företag har hög mobilitet – är det många som inte drar nyttan av ett bra organisationssystem. Och om det var stora förluster i tappad uppkoppling – tänk då hur många minuter om dagen det går att spara i effektivisering av styrningen.
Många har dålig koll på ”mobil-ROI”
I VDC Researchs studie framgick det att ökad produktivitet var den viktigaste affärskritiska drivkraften samt en starkt bidragande orsak till investeringar i mobilteknik.
En annan sak som blev smärtsamt tydlig var hur snabbt vi blivit mobila. Detta i form av hur dålig koll företagen faktiskt har på hur viktigt området är.
– Uppriktigt sagt blev vi chockade av att höra att 30 procent av de tillfrågade uppgav att de inte kunde fastställa avkastningen, ROI, från mobilitet. Detta tyder på att it-avdelningarna och deras interna affärspartners behöver göra ett bättre jobb med att visa upp vilken roll mobiliteten har för att driva intäkter och öka produktivitet, säger Shash Anand, chef för produktstrategi på Soti.
Om studien
VDC genomförde en global undersökning bland beslutsfattare inom mobilitet i stora organisationer som spänner över flera branscher, bland annat detaljhandel, tillverkning, transport och logistik, sjukvård, energi, konsulttjänster och offentliga sektorn. Totalt 400 respondenter besvarade enkäten. Alla respondenter ansvarade alla för mobilparker på i genomsnitt 2 267 enheter.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 15 januari 2019