I dag är Tele2 och Telenor tämligen jämnstarka på telekomtjänster till företagsmarknaden i Sverige. De delar andraplatsen efter Telia. Martin Cullbergs mål är att ta ett stadigt tag om positionen som nummer två och peta ner Telenor.
In i mellansegmentet
Tillväxten ska också komma från nya aktiviteter riktade mot mellansegmentet – företagskunder med mellan 50 och 500 användare. Där är Tele2 inte så starka i dagsläget, utan har mer fäste bland de små och de riktigt stora företagen och organisationerna.
– Vi har just startat ett nytt certifieringsprogram för växelpartners med lokal närvaro och bra relationer till företagen i mellansegmentet. Vi vässar också vår egen komptens och stärker resurserna för det här nya partnerprogrammet, säger Martin Cullberg.
Målet är att 40 nya lokala växelpartners ska vara Tele2-certifierade vid årsskiftet. Det kan handla om företag som Mobyson Business Solutions, Office Management, vissa Dialect-kontor, Teledesign, Kama Bolagen, Tellcom Syd eller helt lokala återförsäljare med integratörskompetens.
Ti: Innebär inte det här en krock med affärerna genom Datametrix?
– Nej, de är en systemintegratörspartner till oss med en väl cementerad roll. Men i vissa städer har lokala partners en bättre närvaro, säger Martin Cullberg.
Att bygga upp en egen systemintegratörsenhet är inte aktuellt för Tele2 idag. Det skulle kräva en stor och bred satsning.
Ny ip-centrex
Konkret handlar satsningen i första hand om att Tele2 vill öka försäljningen av sin tjänst Mobile Extension, där mobiltelefoner kan kopplas till befintliga eller nya företagsväxlar.
Men här ligger också nya tjänster och finslipas i testbänken. En ny ip-centrex kommer att lanseras någon gång runt årsskiftet.
Martin Cullberg vill dock inte ge detaljer om hur den tjänsten kommer att se ut och hur den byggs upp, exempelvis om den bygger på ims-tekniken i likhet med TDCs nya ip-centrex för fast och mobil integration.
– Det här är självklart en respons från vår sida på kraven i Verva-upphandlingen. En del av marknaden kommer att gå i den riktningen och den offentliga sektorn är viktig för oss, säger Martin Cullberg.
Han ser inte heller att Spring Mobils affärer hotas av nysatsningen inom Tele2 Business. De har sina nischer och en produktportfölj som kompletterar Tele2s.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 21 augusti 2008