Tele2 köper molnväxel av Telepo

Tele2 breddar sitt växelutbud med Telepos molnväxel. Med lösningen hoppas man kunna vinna SME-kundernas hjärtan.

Tele2 köper molnväxel av Telepo

En skalbar molnväxel ska locka företagen till Tele2. I dagarna gick operatören ut och berättade att man inleder ett samarbete med svenska Telepo, som sedan tidigare levererar växellösningar till Alltele och Uno telefoni.

Tele2 har under en tid letat efter en lämplig molnplattform. En av de tyngsta aspekterna som fick operatören att välja just Telepo var användarvänlighet. Enligt Anders Långsved, ansvarig på Tele2 Business, är det slutanvändaren som ska stå i första hand.

– Telekombranschen har rent historiskt underskattat användarvänlighet tycker jag. Telepos växel är välpaketerad, enkel att använda, intuitiv och fungerar lika bra på mobil som dator.

Nu är tiden för molntjänster mogen, menar Anders Långsved. På Tele2 märker man att lösningar där man slipper investeringar och underhåll fortsätter öka i popularitet.

Allt i ett

Namnet hos operatören blir Tele2 Växel. Det är en molnlösning för ip- och mobiltelefoni och erbjuder mjukvaruklienter för alla de stora mobilplattformarna samt pc och Mac. All funktionalitet är densamma, vare sig man använder fast eller mobil enhet.

– Jag är mycket glad över att vi är den första stora svenska operatören som kan erbjuda Telepos växel. Vi kommer att ha den senaste versionen som innebär att även mindre företag kan hantera inkommande samtal på ett proffsigt sätt vare sig man är på fältet eller sitter vid skrivbordet.

I första hand vänder sig Tele2 till små och mellanstora företag med Tele2 Växel. Men det kan komma fler nyheter i framtiden där Anders Långsved nämner att man vill utveckla konceptet så att den blir än mer anpassad till storföretagens behov. Några datum vill han dock inte nämna.

Fokus på användaren

Operatörens andra nätväxlar kommer finnas kvar och de kunder som önskar stanna kvar berörs inte av nylanseringen om de inte själva vill byta. Men anledningen till omtaget är att tidigare nätväxel inte haft det användarfokus som Tele2 önskat.

– Problemen låg i användarvänligheten. Vi gick tillbaka till ritbordet och kom fram till Telepos växel var den bästa, enligt vår bedömning, där vi rankade enkelhet och användarupplevelse högst. Sen är vi så klart en prispressare. Vi måste vara prismässigt attraktiva för våra kunder, säger Anders Långsved.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.