– Nu gäller det för oss att hitta en väg framåt där vi kan fortsätta att vara en utmanare, och då räcker det inte med kostnadskontroll och lågt pris till kunderna.
Nej, den nya strategin för Tele2 är att vara en Value Champion, förklarar Mats Granryd och rullar igång en film om maskoten Franks liv som outsider. Det blir jubel i lokalen, Frank gör succé och budskapet om att både Frank och Tele2 är annorlunda går hem.
Kvalitet är nyckeln
Mats Granryd pekar på tre delar i strategin, där just att bibehålla utmanarrollen är den första. Den andra handlar fortsatt om priset och den modell som man redan slagit igenom med fast pris på samtal och sms och datapotten som det kunderna får betala för.
– Den tredje delen i strategin handlar om kvalitet. Det kommer att bli ännu viktigare i framtiden och handlar både om kundservicen och nätverket.
Tele2 mäter sin kvalitet på kundservicen enligt copc-standarden och klättrar successivt uppåt. I dagsläget ligger man på 82 procent nöjdhet men siktet är inställt på att nå över 85 procent som räknas som världsklass.
Utmanar Whatsapp
När det gäller nätverket, så måste det bara funka, konstaterar Mats Granryd och berättar om det kraftfulla nät som man har laddat Tele2 Arena med.
– Vi som operatörer behöver bli bättre på att förutse och hantera användarnas beteendemönster, konstaterar han.
Ute i green room hade samtalet mellan keynote-talarna snabbt kommit in på vem som egentligen är en utmanare i dagsläget. Hur den diskussionen slutade på scenen får vi återkomma till, men Mats Granryd påpekade att gratis sms i abonnemangen är en tydlig utmaning mot ott-aktörer som Whatsapp och att Tele2 själva erbjuder voip i mobilapp.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 24 februari 2014