– Innovation ur kundens perspektiv handlar om att utveckla ett värde för kunden, exempelvis spara tid, pengar eller tillhandahålla en smidig användarupplevelse. Ta till exempel Swish, som revolutionerat våra betalningsmöjligheter, eller Spotify, som förändrat vårt sätt att konsumera musik. Dessa värdeskapande processer är i allra högsta grad innovationer, även om vi både kunde betala och lyssna på musik tidigare. Att förflytta fokus från produkt till värdeskapande blir därmed allt viktigare för att företag ska förbli konkurrenskraftiga, säger Per Kristensson professor i innovation och konsumentpsykologi vid CTF.
Kikar vi på den totala sammanställningen är det Ikea som hamnar högst upp för andra året i rad.
Svenskt innovationsindex 2019 innefattar svar från närmare 14 000 kunder som rankat innovationsförmågan hos cirka 80 företag och organisationer inom tio branscher. Indexet tas fram av forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 29 september 2020