Teleekonomi i infekterad konflikt med Weblink

Teleekonomi [UPPDATERAD] Operatören Weblink och deras säljpartner Teleekonomi har kommit ordentligt på kant med varandra. Synen på konflikten går isär och Teleekonomi säger sig nu förbereda en stämning.

Uppdatering:

En dom från Hovrätten Västra Sverige från i höstas ger Teleekonomi rätt i ärendet mellan Weblink och Fiberföretaget (det bolag som då stod bakom varumärket Teleekonomi) – enligt domen har företaget agerat utifrån ett avtal som domstolen anser  vara upprättat mellan Teleekonomi och Weblink. Enligt domen har Weblink agerat på ett sådant sätt som pekar på att de accepterat avtalet mellan parterna, alltså Weblink och Teleekonomi. Domen slår också fast att Weblink inte levt upp till den support som man enligt avtal ska ha varit skyldiga att leverera.

Som en följd av domen ska Weblink  betala ekonomisk ersättning och dessutom betala rättegångskostnaderna.

Domen gäller Weblink och Fiberföretaget, som tidigare använde varumärkesnamnet Teleekonomi. 

——

Från att ha börjat som en traditionell återförsäljare till Weblink tecknade Teleekonomi för cirka ett år sedan ett parteravtal med operatören. Därigenom fick Teleekonomi möjlighet att sälja bland annat mobilabonnemang, mobila anknytningar och ip-anslutningar för företagsväxlar under egen flagg via Weblinks teknikplattform. Samtalskostnaderna har kunderna däremot fakturerats direkt av Weblink.

Problemfyllt samarbete

Ett 25-tal kunder värvades under förra året men samarbetet började snabbt knaka i fogarna och konflikten som uppstått mellan Weblink och Teleekonomi är infekterad.

Nyligen gick Weblink ut och varnade partnerkunderna för att de riskerade att bli utan telefoni eftersom Teleekonomi inte betalt räkningarna i tid.

– De har släpat med betalningarna hela tiden och nu vill vi få ett slut på det här, säger Weblinks vice vd Roger Werin och tillägger att allt ska ske på rätt sätt efter de bestämmelser och avtal som finns.

Planerar stämning

Teleekonomis bild av läget är en annan.

– Det har varit tekniska problem och felfaktureringar, listan är lång och inom en väldigt snar framtid skickar vi in en stämningsansökan mot Weblink, säger Ali Korshidi, vd för Teleekonomi.

Några närmare uppgifter om vad som kan ligga till grund för den kommande rättsliga tvisten vill han dock lämna ännu.

– Teleekonomi har slarvat med att tala om när kunder avslutat tjänster, då är det inte konstigt att det blir fel, säger Roger Werin.

Kunderna flyttar, kostnaden kvar

Under de senaste månaderna har Teleekonomi flyttat vidare större delen av kunderna till andra operatörer men fortfarande berörs en dryg handfull kunder av bråket. Dessa kvarvarande kunderna är dock dyra för Teleekonomi. Partneravtalet med Weblink gäller i ytterligare två år och kostar företaget omkring 100 000 kronor per månad.

Några av de kvarvarande kunderna har uppgett att de inte vill flytta till någon annan operatör.

– Vill de inte fortsätta att vara kunder till Teleekonomi har vi kommit fram till att de kan få bli direktkunder till oss utan extra kostnad under den bindningstid de har kvar. Vi vill inte att slutkunderna ska bli drabbade av den här situation på något sätt, säger Roger Werin.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.