Gratis inte godast
Tack vare bra kontakter in till sina leverantörer och gränssnitt mot deras datasystem kan Teledesign oftast ge snabbare support än om kunden själv tar kontakten.
– Vi garanterar återkoppling inom 48 timmar men normalt går det betydligt snabbare. Dessutom kan kunden ringa samma nummer oavsett om det handlar om support på en ny smartphone eller en fråga kring telefonabonnemanget förklarar Christan Hed.
Och trots att det går att få support helt gratis direkt från leverantörerna strömmar kunderna till. Ett hundratal har redan tecknat avtal och i snitt tillkommer en ny kund om dagen.
Räknar med efterföljare
– Vi har faktiskt tagit hem upphandlingar just tack vare att vi kan erbjuda support, för när kunderna betalar vet de också att de kan kräva bra service, menar Christan Hed.
Han tycker inte att det ska ses som ett underkännande av leverantörernas kundtjänster men konstaterar samtidigt att det är smidigare att få all support från ett och samma ställe. Och tid är som bekant pengar. En bidragande orsak till att det varit lätt att hitta nya kunder kan också vara att supportavtalen helt saknar uppsägningstid, är du inte nöjd slipper du alltså fortsätta betala.
Framöver räknar Christan Hed med att vi kommer att få se allt mer av betalsupport eftersom det finns ett intresse både hos köparna som får bättre service och leverantörerna som får ett enklare supportarbete.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 22 augusti 2011