Telenor först med Facebook at Work

Collaboration [Uppdaterad] Företagsversion av Facebook är visserligen inte publikt lanserad ännu men bland pilotanvändarna finns operatören Telenor som redan fått i princip alla de anställda i Sverige att ansluta sig.

Telenor först med Facebook at Work

60 000 företag lär stå på kö för att få ansluta sig till Facebook at Work. Först senare i år öppnas portarna för tjänsten på riktigt men ett av de omkring 450 företag som fått tillgång till den stängda beta-testversionen är Telenor. Operatören planerar att rulla ut Facebooks företagsinkarnation till alla sina 36 000 anställda globalt. Enligt nyhetssajten Tech Crunch är Telenor rent av det största globala företa som hittills börjat använda tjänsten. Men trots att de första Telenor-användarna släpptes in först häromdagen har i princip alla de knappt 2 000 anställda i Sverige redan anslutit sig.

– Eftersom vår ambition är att ta våra kunder till nästa steg i deras digitala liv, så är det också viktigt att vi lever som vi lär och har ett digitalt förhållningssätt till vårt eget arbete. Vi tror att vi kommer att få en positiv effekt på det interna engagemanget och förenkla kommunikationen ytterligare, säger Pia Lindhe, Kommunikationschef Telenor Sverige.

Det vanliga är att den anställde kopplar ihop sitt privata Facebook-konto med sin jobbprofil berättar Aron Samuelsson, presschef på Telenor Sverige. Om det finns möjlighet att använda en Facebook-identitet som bara används i jobbet kan han i dagsläget inte svara på.

– Men det går inte att missa när man använder vanliga Facebook och när man är på vår interna sida, till exempel är färgerna annorlunda. Det man skriver internt syns inte alls i det privata flödet och tvärt om, säger han.

Förhoppningen är att den sociala plattformen ska förbättra kunskapsdelningen och göra de anställdas arbetsprocesser smidigare. Mindre mängd intern e-post är en annan förhoppning. Men några planer på att helt ersätta någon eller några av de befintliga plattformarna för intern kommunikation finns ännu inte. Till exempel ska kommer Telenors intranät att leva vidare parallellt med Facebook at Work.

– Vi vill testa oss fram och se vad man kan åstadkomma, i första svängen handlar det om en lätta på trycket på mejlen men även vissa delar av den information vi har på vårt intranät. Sedan får vi se vilka delar som fungerar bäst. Den stora fördelen med Facebbok at Work är att många känner till logiken och att man därför kan få ett snabbt genomslag, säger Aron Samuelsson.

Exakt vilken typ av information som det är okej att lägga ut på Facebook at Work och vad som inte får publiceras där vill han inte gå in på i detalj.

– Givetvis är det viktigt med den tekniska säkerheten men också vår säkerhetspolicy. Inledningsvis kommer vi ha en mer avgränsad del information som vi kommer att använda Facebook till.

När den skarpa versionen av Facebook at Work lanseras kommer den att finnas i en basversion som blir gratis medan man kommer att behöva betala för mer avancerade funktioner.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan