Telenor möblerar om

Telenor Sverige samordnar kundtjänst-, distributions- och marknadsenheterna inom koncernen. Samtidigt får både Bredbandsbolaget och Glocalnet var sin ny vd.

Telenor Sverige samordnar kundtjänst-, distributions- och marknadsenheterna inom koncernen för att effektivisera verksamheten och skapa vassare erbjudanden för konsumentmarknaden. I samband med förändringen tillsätts en ny funktion med totalansvar för konsumentmarknaden inom den svenska koncernen. Bredbandsbolaget och Glocalnet fortsätter verka under egna varumärken.

– Vi har successivt arbetat med att hitta samordningsvinster och det här är ytterligare ett steg i den riktningen. Med en mer effektiv organisation skapar vi rätt förutsättningar att möta den tuffa konkurrensen på konsumentmarknaden, säger Johan Lindgren, vd för Telenor Sverige.

Nya namn på flera poster

Ny konsumentchef blir Jon Erik Haug, tidigare chef för såväl fast- som mobilverksamheten inom Telenor Norge. Jon Erik har även varit Managing Director för djuice.com och kommer närmast från tjänsten som ansvarig för Telenors Climate Change Program. Han tillträder den första november.

Ny vd för Bredbandsbolaget blir Georgi Ganev, idag vice vd. Oskar Liljewall blir ny vd för Glocalnet. Han är idag chef för produktledningen och ingår i Glocalnets företagsledning. I början av augusti tillträdde Gunilla Dyrhage som ny marknadschef inom Telenor Konsument. Samtliga kommer att rapportera till Jon Erik Haug.

I samband med omorganiseringen lämnar Madelene Josephson, Marcus Nylén och Martin Tivéus sina respektive chefspositioner inom Telenor Sverige. Enligt uppgifter från Telekomnyheterna lämnar Martin Tivéus organisationen för ett nytt jobb, medan de andra kan komma att få nya uppdrag inom Telenorkoncernen.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan