Telia smyglanserar ny växeltjänst

I veckan smygstartade Telia försäljningen av en helt ny växel- och uc-tjänst med det kryptiska namnet Touchpoint. Bakom det döljer sig Telepos nätväxelplattform för både mobila och fasta telefoner.

Telia smyglanserar
ny växeltjänst

Utan pukor och trumpeter startade i veckan försäljningen av Telias första helt molnbaserade växellösning som ger användarna tillgång till telefoni, chatt och presence i både mobilen och datorn. För gemensamma anknytningar i exempel fikarummet går det också att använda en vanlig sip-telefon.

– Med Touchpoint riktar vi oss till kunder med mellan 100 och 250 anställda. Det är ett mellansegment där kommunikation är väldigt viktigt samtidigt som många av de företagen har en befintlig växellösnings som de vill byta ut mot en tjänst, säger Gunnar Reinholdsen, chef för företagsaffärerna hos Telia Broadband.

Snabb omstart efter nödstopp

Som vi tidigare har kunnat rapportera hade Telia under förra året långt gångna planer på en avancerad uc-tjänst för de medelstora företagskunderna baserad på teknik från amerikanska Broadsoft. Men i höstas stoppades utvecklingsprojektet efter att det visade sig svårare än tänkt att få till en användarupplevelse med rätt kvalitet. Då ville Thomas Johansson, chef b2b-produkterna inte bekräfta att operatören istället bestämt sig för att använda svenska Telepos uc-plattform, på vilken Teliasonera redan baserade en liknande tjänst i Finland.

Men så blev det och på en för Telia väldigt kort tid står nu den nya tjänsten klar att ta emot kunder.

– Det är ingen kopia av den finska tjänsten men vi har så klart återanvänt så mycket som möjligt, säger Thomas Johansson nu.

Att Broadsoft-projektet definitivt skulle vara dött och begravet avfärdar han.

– Vi jobbar bra ihop med dem och det kommer att komma andra tjänster framöver.

Kunderna får vara med i slutputsen

Att Telia, till skillnad från Tele2 som lanserade en snarlik tjänst för några veckor sedan, valt att smyglansera Touchpoint hänger ihop med att man vill finputsa kundupplevelsen innan man går ut brett.

– Tjänsten fungerar precis som den ska men när det gäller processerna kring beställningar, insamling av kunddata och administration kommer vi att sätta det fullständigt på plats tillsammans med de första kunderna för att de ska få möjlighet att påverka, säger Gunnar Reinholdsen.

Touchpoint kommer i olika paketeringar beroende på användarens behov. Baspaketet är helt centrerat kring telefoni och passar för skrivbordstelefoner medan det mer avancerade innehåller mobilappar, softphone för datorn och närvarotjänster. En speciell paketering finns också för telefonister.

Utöver användarpaketeringarna kan man komplettera med acd, ivr och ringgrupper vilket inte ingår som standard.

Integration först längre fram

Den som vill komma åt integrationsmöjligheter med egna system, till exempel katalogtjänster, får vänta. Fokus vid lanseringen av den nya tjänsten, som i dagsläget ses mer som ett komplement än en ersättare till någon av Telias övriga nätväxeltjänster, ligger på användarvänligheten för slutanvändarna

Däremot kan Touchpoint också användas tillsammans med mobilabonnemang från andra operatörer än Telia.

– Det är praktiskt om man till exempel vill kunna ge en konsult eller tillfälligt anställd en anknytning i växlen. Men man tappar lite av den funktionalitet som man får om man använder våra abonnemang eftersom vi integrerat växeln med vår lösning för mobila anknytningar.

Just helhetsupplevelsen är något som Telia hävdar utmärker just deras Telepo-lösning.

– För att det ska bli bra ska tjänst, nät och terminal samspela. Vi erbjuder support hela vägen, kom igång-paket och utbildningspaket och support för slutanvändare.

Vad Touchpoint kommer att kosta per månad och användare återstår att se. Någon information om tjänsten finns ännu inte på operatörens hemsida och Gunnar Reinholdsen slirar på svaret vid en direkt fråga.

– Vi bedömer att vår prissättning är marknadsmässig, säger han.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.