Telios vapen en magisk box

Norska Telio har gjort braksuccé i hemlandet. Nu smider operatören planer för ett insteg i Sverige.
Hemligheten finns i en liten box. Den ger kunderna bredbandstelefoni direkt, oavsett vilken operatör de har.

Än så länge har Telio ingen kommersiell tjänst i Sverige, även om bolaget är etablerat med kontor här. På så sätt är de ännu inte en konkurrent till Telia och de andra svenska operatörerna. Men Telio arbetar just nu med möjligheterna att kliva in på den svenska marknaden.

– Vi har inte fattat något beslut för Sverige än, men räknar med att vara i gång i någon form före årsskiftet. Antingen under eget varumärke eller tillsammans med en partner, säger Jimmie Wiklund, som ansvarar för Telios expansion utanför Norge.

På hemmaplan lär Telio ha skaffat runt 50 000 kunder när den här tidningen når dig som läsare. Rekryteringstakten ligger nu på mellan 5 000 och 8 000 nya kunder i månaden.

På pressbyrån

Enkelheten är nyckeln till den snabba tillväxten. De nya kunderna kan till exempel gå till någon av den norska pressbyrån Narvesens butiker och skaffa abonnemang. Med sig får de den lilla box som ansluts mellan bredbandsjacket och den vanliga telefonen.

Det är bara att koppla ihop prylarna, Telios bakomliggande system tar hand om resten. Ingen manuell konfigurering behövs, trots att tjänsten fungerar oavsett vilken operatör eller typ av nät som används eller om det står en brandvägg emellan.

– Vi har utvecklat boxen tillsammans med Sipura. Provisioneringen har vi en egen lösning för, med protokoll och krypteringsnycklar. Det är de mellanliggande systemen som är vår grej, förklarar Jimmie Wiklund, som innan han kom till Telio var affärsområdeschef för Bredbandsbolagets telefoni.

Kör flatrate

Även marknadserbjudandet från Telio är enkelt. För ett fast pris per månad får kunderna ringa så mycket de vill till fasta nät i Västeuropa och USA. I Norge kostar det 159 kronor i månaden, vilket är lika mycket som abonnemangsavgiften hos Telenor. Och då ingår tjänster som nummerpresentatör, unified messaging och att kunderna kan administrera sina tjänster via webben.

– Med den här modellen kan vi få en högre snittintäkt per kund och samtidigt ge mer. Vi aktar oss för små marginaler och att därför bli tvingade att jaga stora volymer, säger Jimmie Wiklund.

Det är det dike som de flesta operatörer har hamnat i, menar han, inkluderat Telenor och Telia. Jimmie Wiklund påpekar att bredbandstelefonioperatörer som Telio utgör ett mycket större hot mot de här gamla telebolagen än förvalsoperatörerna.

– Telenor tappar hela sin intäkt på slutkunden när den går till Telio. Det slår direkt mot resultatet på den sista raden. Vid förval har de fortfarande kvar den största delen, säger han.

Trådlöst på gång

Förutom den internationella expansionen arbetar Telio med att ta sig in i den trådlösa världen. Den egna testgruppen, ”Telio offpist”, använder redan mjukvaruklienter från Xten för voip över wlan med handdatorer.

– Även om vi som bolag inte har egna nät vill vi kunna sätta ihop bra erbjudanden, med både fast och mobilt, för att ta en större del av kundernas kommunikationspengar, förklarar Jimmie Wiklund.

Fakta

En tekniktung nystartare

• Norska Telio har utvecklat stora delar av tekniken bakom bredbandstelefonitjänsten på egen hand. Drygt hälften av de 50 anställda är civilingenjörer. Alan Duric, med bakgrund hos Ericsson och Global IP Sound, är teknisk direktör.

• Dessutom har Telio en rådgivande grupp med tunga namn. Där finns till exempel Jeff Pulver, Pulver.com, Patrik Fältström och Jonathan Rosenberg från Cisco och Jonathan Christensen, med ett förflutet hos Microsoft.

• Telio arbetar idag under eget varumärke i Norge och Danmark. I Holland sköter de telefonitjänsten åt en lokal isp.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.