Telness nya vd: ”Mitt uppdrag är att driva tillväxt”

Karriär Nu kliver Vahdat Zehtab in i rollen som ny vd på Telness. Vi har pratat med honom om hur uppstickaren ska fortsätta växa, åren på Telia och hans viktigaste prioriteringar framåt.

Telness nya vd: ”Mitt uppdrag är att driva tillväxt”

Efter 15 år i olika roller på Telia kliver Vahdat Zehtab nu in som vd på Telness.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

 Vad blir det första du gör på ditt nya jobb?

– I början kommer mycket handla om att träffa och verkligen lära känna gänget. Jag tänker sätta mig ner med var och en för att skaffa mig förståelse om verksamhetens behov. Sen kommer jag tidigt vilja träffa befintliga kunder för att höra vad de har att säga om oss. Många av dem tror jag är väldigt nöjda, men jag vill veta vad exakt de är nöjda med så att vi kan kommunicera ut det tydligare.

 Vad var det som lockade med Telness?

– Jag har tänkt mycket på vad jag vill göra när jag blir stor och haft ganska tydliga kriterier uppsatta. Det har dels handlat om att komma till ett bra team och jag fick tidigt en väldigt bra bild av Martina, de övriga grundarna och själva kulturen de lyckats skapa. För mig har den känts som tio av tio poäng.

– Men jag har också letat efter en resa där jag dels kan bidra med allt jag kan men också lära mig en massa nya saker. Det är exakt en sådan resa Telness är inne på.

 Vad hade du för bild av Telness sedan tidigare? 

 – Utan att tidigare ha följt bolaget jättenära har jag sett ett telekombolag som gör saker på ett annorlunda och innovativt sätt. Kanske framför allt genom att verkligen prioritera enkelhet och kundnöjdhet så högt. Att man har utvecklat egen tech för klara av att leva upp till de målen är ganska unikt i den här branschen.

 Vad tar du med dig från tiden på Telia?

– Allt jag kan om telekom har jag Telia att tacka för och jag har fått vara med om helt fantastiska saker under mina 15 år. Allt ifrån att leda en greenfield operation i Nepal, åren med Eurasien och de sista åren när jag jobbat med mobilkonsumentmarknaden i Sverige. Jag har verkligen fått arbeta med de för mig roligaste och mest spännande projekten. Sen på ett personligt plan har jag förstås också träffat många fina vänner.

 Hur ser du på skillnaden mot att nu enbart jobba mot företagskunder?

– Det är såklart en skillnad. Jag har jobbat med b2b innan men aldrig på den svenska marknaden. Konsumentmarknaden är kanske något mer snabbrörlig. Men den största skillnaden är nog sättet som vi på Telness vill göra det på. Om en kund besöker någon av de andra b2b-aktörernas hemsida så kommer det ändå allt som oftast sluta med ”kontakta oss för en offert”.

– Vi vill vara extremt transparenta med tjänsterna vi erbjuder och hålla det väldigt enkelt. Vi satsar inte på jättestora företag med väldigt komplexa krav utan på de 90 procent av företagen som bara vill ha en tjänst som är bra, enkel att förstå och lätt att komma igång med. Behöver man hjälp ska man så klart få de också.

 Vad har du lärt dig av åren utomlands? 

 – Otroligt mycket. När jag kom till Nepal 2010 var det ett land med låg mobilpenetration under 30 procent och en internetpenetration på under 10 procent.  Då pratar vi om ett land med 30 miljoner invånare. Att då få se hur mobilnäten växte fram och hur invånarna först fick 2g, sen 3g och 4g var helt fantastiskt.

– Du kunde fysiskt se skillnaden på stan. När det gick ifrån att ingen hade mobil till att alla hade mobiltelefon. Det var också lärorikt att se hur det gick att hoppa över vissa generationers teknik.

 Hur då? 

– Exempelvis genom att man istället för att dra fiber så byggde man direkt fwa. Så jag lärde mig mycket om att göra saker på ett innovativt sätt, men också om vikten av telekom och hur man driver tillväxt. 

  Och det kan du ta med dig till Telness?

 – Absolut, mitt uppdrag är ju att driva tillväxt men att göra det på ett lönsamt sätt. Jag tror verkligen att våra prioriteringar är rätt. Telness har visat att det går att vara ett telekombolag och ha ett digitalt arbetssätt och att det inte är en naturlag att telekombolag ska ha låg kundnöjdhet.  

 Vad hoppas du ha uppnått om ett år?

 – Jag hoppas att vi verkligen lyckats nå ut med våra värden. Det kommer att få fler att hoppa på tåget och leda till lönsamhet och tillväxt. En av Telness största utmaningar är att kunderna ibland uppfattar våra erbjudanden som för bra för att vara sanna. Kanske framför allt på växelsidan.

– Kunderna är vana vid komplexa växellösningar som kräver mycket handpåläggning. Vi erbjuder en lösning där kunden bara går in på vår hemsida, hittar en passande lösning och sen laddar ner en app. Det tar en minut att komma igång och är prisvärt. Vi behöver bara få fler att inse att det inte finns en hake.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.