Det är genom ett samarbete med Iotcomms, grundat av bland annat Telepo-grundaren Jörgen Björkner, som Telness tagit det sista klivet och frigjort sig från alla egna fysiska servrar.
Telness: Vi är först i världen med 100 procent molnbaserat
Molnväxel Strax före jul uppdaterade Telness sin plattform i hemlighet. Nu är den 100 procent molnbaserad – både för kund och operatör. Grundaren Martina Klingvall räknar med att de är först i världen med detta.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Till att börja med gäller samarbetet mediaserver- och WebRTC-funktionalitet, men både Telness och Iotcomms räknar med att det utökas mer fler funktioner framöver.
Telekom idag ringde upp vd Martina Klingvall för att höra mer om planerna.
Vad är viktigt för er med uppdateringen till helt molnbaserat?
– Två saker. Dels gör det att det blir mer kostnadseffektivt för oss – vi betalar bara för det vi använder och inte för fysiska servrar hela tiden – och att det underlättar innovation för produkten, säger hon och fortsätter:
– Dels blir lösningen också mer global. Nu funkar växeln i 66 länder och vi har redan kunder som har nummer i UK, USA med fler länder. Det fungerar både med fasta och mobila nummer. Det är unikt med molnbaserat vad jag känner till – annars går det med fysiska servrar och lite mer komplicerat.
För Telness innebär det här att möjligheterna till global expansion ökar – som man har som ett tydligt mål och som i höstas bland annat ledde till att man tog in Per Borgklint i styrelsen.
Hur påverkar den nya tekniken kunderna?
– Det är globalt och många kunder kan få en bättre lösning där vi har bättre koll på hela kedjan. Nu har vi också skapat grunden för att innovera på ett helt annat sätt och ge kunderna nya funktioner som de vill ha. Sen ger det här också chansen att få nya kunder – vi kommer att sälja lösningen som en whitelabel-lösning till andra operatörer.
Whitelabel-lösningen kommer att hanteras i ett eget bolag, Telness Technologies med Jonas Cedenwing som ansvarig.
Hur ser du på möjligheterna för framgång?
– Möjligheterna är stora, för det är många operatörer som sitter med gammal teknik. Läser man på ser man att många operatörer behöver produktutveckling och samtidigt bli mer kostnadseffektiva. Det kan vi hjälpa dem med vår plattform där vi har använt tekniken själva och har mycket data som visar vad tekniken kan möjliggöra, säger Martina Klingvall.
Telness är inte den enda svenska lösningen som försöker sig på en global expansion. Telekom idag har tidigare berättat om Telavox whitelabel-lösning som tagit sig in på två mindre marknader, men som har högflygande planer för framtiden.
Hur kommer det sig att Sverige har flera leverantörer som vill slå sig in på whitelabel-marknaden nu?
– Först vill jag säga att Telavox har en bra lösning och är nyare än de andra stora spelarna i Sverige. Men vi har byggt en lösning för nu och har ännu större fördelar än dem, kanske framför allt för SME-segmentet som vi riktar oss mot.
Martina Klingvall fortsätter:
– I grund och botten har vi bra lösningar här och jag tror att det handlar om att Norden och Sverige är en mogen marknad. Kunderna ligger långt fram med de lösningar de vill ha och därför är det ett bra land att utgå från inom telekom.
Uppdatering 25 mars 2021: Uppföljande artikel där Easy Telefonis lösning också är 100 procent molnbaserad.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se