När Regina Donato Dahlström nu sammanfattar 2021 för Globalconnect i Sverige är hon nöjd.
”Transformationen på företag kommer skjuta fart redan i år”
Branschen Globalconnects Sverigechef Regina Donato Dahlström räknar med att transformationen av företagsmarknaden får en nystart i år. Stiltjen under covid behöver brytas.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Vi har ett resultat som vi är stolta och glada över. Å ena sidan har vi fortfarande sviter av covid men å andra sidan så ser vi väldigt positivt på att infrastruktur blir allt viktigare i Sverige och det är ju det som är kärnan i vår affär och vårt fokus. Jag tycker att den svenska modellen med öppna nät är en framgång, säger hon.
I Sverige ökade Globalconnect sin omsättning med 29,5 miljoner euro under 2021 jämfört med 2020 och vinsten ökade med 15,5 procent.
Är det något som överraskat dig under året?
– Ja, det är väl faktiskt den effekt vi har sett av covid i form av att människor och hushåll har aktiverat sina bredband eller snarare abonnemang dubbelt upp. Väldigt många har bevisligen jobbat hemifrån även på sina sommarställen och lantställen. Även om företagsaffären inte växer lika fint som föregående år så växer vi med de kunder vi har. Sen hade vi hoppats få in mer nya kunder.
En ny stor kund som valde Globalconnect under 2021 var Svenska kyrkan. De satsar på SD-Wan och med 3000 förbindelser blir lösningen en av de största i Norden.
Vad beror det på att ni inte lyckats locka fler nya?
– Om vi pratar om storföretags-affären så jag skulle påstå att de här två åren av covid har gjort att marknadsrörelserna har stannat av. Man kan se att företagen växer med befintlig operatör, men de flesta har valt att inte göra en stor transformation eller stort förändringsprogram när en stor del av ens arbetsstyrka har jobbat hemifrån. De små företagen har varit lite mer rörliga.
Är det här det nya normala på företagsmarknaden tror du?
– Jag kan väl tycka att vi misslyckades lite som bransch när vi inte uppmanade företagen att använda de här åren när alla inte var på plats att transformera sig mer. Men det är lätt att vara efterklok.
Hon fortsätter:
– Det finns ett uppdämt behov nu både på den privata och offentliga sidan för att komma igång med det som vi alla pratar om hela tiden, att anpassa sin lösning till SD-Wan eller baka ihop olika delar i lösningarna. Det här kommer att skjuta fart redan i år, det ser vi redan i våra siffror från första kvartalet.
Vad är företagen ute efter då när de letar ny operatör?
– Generellt är man ute efter flexibilitet så att man kan anpassa sin lösning allteftersom. Det är många som inte vet hur många butiker eller kontor de kommer att ha framåt och det vill man kunna anpassa tekniken efter. På samma tema är även mjukvara-styrda tjänster som SD-Wan väldigt efterfrågat eftersom de också är flexibla.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se