– Vi såg att det fanns ett beroende mellan områdena och tänkte att det är klokt med en leverantör istället för flera. Självfallet går det att stycka upp de olika delarna, men vi valde att kombinera till en leverans. Det som traditionellt handlat om röstsamtal går mer och mer över till datakommunikation, säger Daniel Karlsson.
Utspridd organisation
Transportstyrelsens uppdrag som kräver mycket kontakt med medborgare, och en hög tillgänglighet, är en av de faktorer som gör kommunikationsverktygen till en mycket viktig angelägenhet för myndigheten. Dessutom är den geografiska spridningen stor. Myndigheten har tre huvudorter, men totalt sett är de 2 000 anställda utspridda på 17 orter från Arjeplog i norr till Malmö i söder.
– Vi behöver en leverantör som kan stötta oss på resan, och som kan hjälpa oss att utvecklas i takt med samhället. Vi ser redan hur ny teknik kan hjälpa oss i effektiviseringen, med bland annat minskat resande jämfört med tidigare. Men tekniken ställer också krav på kvalitet, för fungerar den inte faller det tillbaka på resandet igen, säger Daniel Karlsson.
Ska inte krocka med annat storprojekt
Under våren planeras arbetet där TDC tar över leveransen av datakommunikation. Övergången är planerad att ske till hösten, bland annat för att inte krocka med ett stort och omfattande driftavtal som Transportstyrelsen nyligen gjort klart.
– Driftprojektet löper från 2 maj till 1 september, och såvida det inte finns tekniska beroenden vill vi göra det separat. Vi vill minimera antalet felkällor och göra det hela i rätt ordning, säger Daniel Karlsson.
Avtalet, som sträcker sig över tre år, har ett värde på 60 miljoner kronor.
– Vi är nöjda med upphandlingen och tror att vi kommer att få ett bra resultat med en ny leverantör, säger Daniel Karlsson.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se