Uppköp tar dansk telekomspelare till Sverige

Affärer Danska Zylinc köper svenska Trimum, företaget bakom viktiga delar av Telia Centrex. Förhoppningen är att få de svenska operatörerna att bygga tjänster på dansk mjukvara för kommunikation.

Uppköp tar dansk telekomspelare till Sverige
– Våra produkter kompletterar varandra och vår större utvecklingsavdelning och större supportorganisation är något som kommer att gynna även Trimums nuvarnade kunder, säger Zylincs vd René Viborg.
– Våra produkter kompletterar varandra och vår större utvecklingsavdelning och större supportorganisation är något som kommer att gynna även Trimums nuvarnade kunder, säger Zylincs vd René Viborg.

Trimum är något av ett doldisföretag, trots att deras produkter används av flera hundra tusen användare på svenska företag och i offentliga verksamheter. Deras mjukvaruplattform utgör grunden för en lång rad funktioner i Telias Centrex-tjänst, bland annat  telefonistapplikationen, mobilappen Centrex Plus och kopplingarna till kalendrar, katalogtjänster och Microsoft Lync.

Förklaringen till den osynliga tillvaron är gissningsvis att Telia i princip är den enda kunden. Men det är något som den nya ägaren Zylinc vill ändra på.

Sverige en vit fläck

Precis som Trimum utvecklar Zylinc mjukvara som operatörer kan bygga sina tjänsteerbjudanden på, allt från lösningar för kontaktcenter till mobila växelappar. Lösningar som nu förhoppningsvis ska locka även svenska kunder.

– Sverige har varit lite av en vit fläck för oss, trots att vi är stora i exempelvis Danmark, Finland och Tyskland. Men den svenska marknaden präglas av att man gärna handlar med svenska bolag, det är inte så lätt att komma hit som dansk, säger vd:n René Viborg.

Att köpa Trimum är en genväg in på marknaden, samtidigt som företagens produkter kompletterar varandra bra, menar han. Varumärket Trimum blir därför kvar även om bolaget byter namn till Zylinc och den svenska försäljningsorganisationen förstärks.

– Vi kommer att plocka in några av Trimums lösningar i vår internationella portfölj och börja sälja Zylincs produkter i Sverige, säger René Viborg.

Användbarhet som konkurrensmedel

Något som han menar kommer att märkas även på Trimums produkter framöver är Zylincs stora fokus på användbarhet. Det är ett prioriterat område för den danska utvecklingsavdelningen och något de kommer att kunna bidra med.

– Likheterna när det gäller behov och önskemål hos de svenska och danska kunderna är också stora. I takt med att många svenska telekombolag köpts upp och gått samman med stora internationella tillverkare finns det utrymme för en nordisk spelare som verkligen har nordiska behov i fokus, säger René Viborg.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.