Sverige en vit fläck
Precis som Trimum utvecklar Zylinc mjukvara som operatörer kan bygga sina tjänsteerbjudanden på, allt från lösningar för kontaktcenter till mobila växelappar. Lösningar som nu förhoppningsvis ska locka även svenska kunder.
– Sverige har varit lite av en vit fläck för oss, trots att vi är stora i exempelvis Danmark, Finland och Tyskland. Men den svenska marknaden präglas av att man gärna handlar med svenska bolag, det är inte så lätt att komma hit som dansk, säger vd:n René Viborg.
Att köpa Trimum är en genväg in på marknaden, samtidigt som företagens produkter kompletterar varandra bra, menar han. Varumärket Trimum blir därför kvar även om bolaget byter namn till Zylinc och den svenska försäljningsorganisationen förstärks.
– Vi kommer att plocka in några av Trimums lösningar i vår internationella portfölj och börja sälja Zylincs produkter i Sverige, säger René Viborg.
Användbarhet som konkurrensmedel
Något som han menar kommer att märkas även på Trimums produkter framöver är Zylincs stora fokus på användbarhet. Det är ett prioriterat område för den danska utvecklingsavdelningen och något de kommer att kunna bidra med.
– Likheterna när det gäller behov och önskemål hos de svenska och danska kunderna är också stora. I takt med att många svenska telekombolag köpts upp och gått samman med stora internationella tillverkare finns det utrymme för en nordisk spelare som verkligen har nordiska behov i fokus, säger René Viborg.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 6 november 2014