Dels måste man tillstå att det faktum att Telia har getts exklusivitet av Apple att sälja iPhone 3g i Sverige (är det verkligen lagligt) på ett mycket positivt sätt bidrar till Telias image. För Apple bidrar exklusiviteten med en operatör (den största) till att förstärka hypen om produkten som något alldeles extra åtråvärt, vilket är en perfekt start på en marknadsintroduktion. För Telia, som verkligen har anledning att skryta med att bara Telia har den, innebär säkert iPhone 3g att de kan vinna kunder från sina konkurrenter. iPhone 3g är nämligen så eftertraktad av många att de inte har några större problem att byta operatör till Telia om det är det som krävs för att få den. Vi talar inte heller om vilka sällanringande skruttkunder som helst utan köpstarka storanvändare av både tal och datatjänster.
För en teleoperatör är iPhone 3g nämligen en alldeles perfekt terminal att sätta i abonnenternas händer då den är mycket enkel att använda för olika multimediala kommunikationstjänster. Finessen med det är att den resulterar i användning av betydligt mer datatrafik än vanliga mobiltelefoner, vilket är lönsamt för operatörerna, men samtidigt på en lagom nivå för att passa bra ihop med 3g-nätens kapacitet.
En del av mina vänner som är lite mer tekniknördiga än jag själv, och som bland annat tycker att Macintosh är en ”tjejdator”, invänder att allt man kan göra med en iPhone 3g kan man göra minst lika bra i en bra Sony Ericsson-mobil eller HTC-terminal. Det är säkert sant, men skillnaden är att man inte kan göra det på ett lika enkelt, intuitivt och i någon mening elegant sätt som bara Apple verkar kunna åstadkomma.
Sprängkraften i att göra teknik lättanvänd och samtidigt adressera användningsområden som är i stark tillväxt och som många har behov av är helt enkelt svår att överträffa. Tänkvärt är också att det är ju ändå inte så länge sedan som Apples grundare Steve Jobs var ute i kylan och hela bolaget i rejäl utförsbacke.
Tänk ändå vad ett fanatiskt fokus på användbarhet och användarupplevelse kan åstadkomma, tack för det Apple och grattis Telia!
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 8 augusti 2008