Han menar att Telenor tillsammans med Daxcom är redo att ta upp kampen med TDC och Cygate på ett annat sätt än tidigare.
– I affären med Volvo Cars är Daxcom en underleverantör till oss. Nästa gång kan det vara omvänt, att Daxcom frontar mot kunden, säger Mats Almgren och konstaterar att det nu är upp till bevis:
– Det är ett stort uppdrag för en duktig kund där vi ska svara upp mot deras förväntningar.
Inte nervös
Men Daxcoms vd Brede Bjørnstad är inte nervös. Han har den norska organisationen med 200 personer i moderbolaget Datametrix i ryggen.
– Vi har hanterat den här typen av stora uppdrag tidigare och har en samkörd nordisk operation. Samtidigt etablerar vi ett tekniskt center i Göteborg som ska arbeta med Volvo och andra svenska kunder.
Ti: Vad betyder Volvo-uppdraget för Daxcom i Sverige?
– Vi får muskler att bygga upp verksamheten mycket snabbare än vad som var tänkt från början. Nu är vi 12 personer i företaget och jag räknar med att vi är dubbelt så många inom ett halvår, säger Brede Bjørnstad.
Sedan starten i våras har Daxcom skaffat en handfull kunder som de servar med fullt managerade tjänster. Träningskedjan Sats är en av kunderna. De har gett Daxcom ett nordiskt uppdrag.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 6 november 2013