För en dryg månad sedan berättade kommunikationsjätten Zoom att man förvärvar Five9 – en av de stora leverantörerna på marknaden för molnbaserade kontaktcenterlösningar.
Efter köpet av Five9: här är Zooms planer för kontaktcentret
kontaktcenter Här är anledningarna till att kommunikationsjätten Zoom ger sig in i kontaktcentervärlden.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
I samband med att affären presenterades berättade Zoom att planen var att skapa en framtidsplattform för kundtjänst och att få tillgång till den globala marknaden för kontaktcenter som omsätter omkring 24 miljarder dollar om året.
Molnet erbjuder flera fördelar
Det som fick cheferna på Zoom att vilja öppna plånboken just nu är naturligtvis den modell för hybridkontoret som vuxit sig starkare under coronapandemin. När en större del av arbetsstyrkan inte längre befinner sig på kontoret kan en molnbaserad kontaktcenterplattform erbjuda flera fördelar.
Affären innebär dessutom en möjlighet för Zoom att knyta kontakt med nya kunder, särskilt när det gäller lite större företag, som redan använder kontaktcenterplattformen från Five9. Zoom har tidigare också kritiserats för att en stor del av användarna inte betalar för att använda företagets produkter.
Vill framtidssäkra verksamheten
Zoom växte sig enormt starka under coronapandemin med sin plattform för videomöten, men frågan är vad som händer när pandemin ebbar ut? Förmodligen ser man affären som ett sätt att framtidssäkra och bredda verksamheten.
Vi kan också förvänta oss att Zoom Phone, företagets system för telefoni i molnet, omgående kommer att integreras med Five9 och ge intressanta synergieffekter.
Öppet ekosystem
Zoom är tydliga med att man tror på ett öppet ekosystem där kunderna ska ges full frihet att välja det system som passar deras unika verksamhet bäst. Man har alltså inga planer på att tvinga befintliga kunder som redan har en kontaktcenterlösning att migrera till Five9.
Affären är dock inte riktigt i hamn. Först ska myndigheter och aktieägarna i Five9 få säga sitt, så räkna med att Five9 formellt sett blir en del av Zoom först i början av nästa år.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se