– Det märks att de tänker på det och alla har lagt mycket tid på hemsidan. Men överlag så är alla hemsidorna väldigt tekniska och ger en “It-känsla”. Det är lätt att hamna i det spåret när du arbetar med teknik och du glömmer de mänskliga elementen, säger han.
Inte utformade för dagens användare
I dag kommer majoriteten av trafiken från mobila enheter, men en gemensam nämnare är att samtliga hemsidor i testet är byggda för datorskärm först men är sedan anpassade för mobil skärm.
– Jag skulle säga att vi lever i en “mobile only-värld” idag, säger Arash Gilan. Men trots det är det alltså ingen av operatörerna som helt utgår från en mobil användare, säger Arash.
I testet nedan har Arash betygsatt och rankat Tele2, Telenor, Telia och Tre:s hemsidor utifrån fyra parametrar:
Mobilitet – Är hemsidan byggd ur ett desktop eller mobilt syfte?
Snabbhet – Hur snabbt laddar hemsidan. Under två sekunder laddningstid anser Arash vara snabbt.
Call to Action – Besökaren måste veta vad man ska trycka på. Till exempel “Köp Iphone X”. Men det är också viktig hur många klick det är till själva köpet är genomfört.
UX – Hittar besökare det den behöver? Är det smidigt? Hur är känslan sidan förmedlar? Finns det en röd tråd?
Telia bäst och Tre sämst
- Telia
Vinnaren i testet är Telia som framför allt sticker ut med sin snabbhet. Hemsida laddas på bara 1,1 sekunder, vilket är snabbast av alla i testet. “Call to Action” är ok men det är lite för många klick till ett köp och sidan kunde ha haft fler mänskliga element tycker Arash Gilan.
Mobilitet: 6 av 10
Snabbhet: 9 av 10
“Call to Action”: 6 av 10
UX: 7 av 10
Totalt: 28 av 40
- Telenor
På andra plats hittar vi Telenor som Arash tycker är överraskande bra överlag. Men sidan skulle behöva bli lite roligare, kännas lite mer spännande. Och precis som hos Telia tycker han att Telenor skulle behöva lite mer mänskliga element. Också köpprocessen kunde göras enklare.
Mobilitet: 7 av 10
Snabbhet: 8 av 10
“Call to Action”: 5 av 10
UX: 6 av 10
Totalt: 26 av 40
- Tele2
Tele 2 har en genomgående bra struktur och har en genomsnittlig snabbhet med 1,8 sekunder i laddningstid. Men hemsidan saknar det där lilla extra och den känns teknisk, lite som ett IT-bolag, vilket drar ner UX-betyget enligt Arash Gilan.
Mobilitet: 5 av 10
Snabbhet: 7 av 10
“Call to Action”: 6 av 10
UX: 5 av 10
Totalt: 23 av 40
- Tre
På sista plats hamnar Tre, något som Arash Gilan är förvånad över eftersom Tre är den “unga” av operatörerna i testet. Det är framförallt sidans långa laddningstid som drar ned betyget för både snabbhet och mobilitet. Deras styrka är “Call to Action” med en bra process som tydligt uppmanar till köp.
Mobilitet: 4 av 10
Snabbhet: 2 av 10
“Call to Action”: 6 av 10
UX: 5 av 10
Totalt: 17 av 40
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se