Efter att kommunen fick backning av länsrätten har man gått igenom anbuden igen och gjort en ny värdering med mer information som grund.
– Min uppfattning är att vi skött upphandlingen på ett bra sätt och att vi hade ett väl underbyggt material innan vi fattade tilldelningsbeslut till Telenor i somras. I slutändan blev det samma resultat som efter den första värderingen, men att det kan bli överklaganden hör till processen med offentliga upphandligar, säger Catrin Andersson.
Hon vill inte heller lägga någon skuld på Telemanagement som var med och hjälpte till med upphandligen.
– Vi som kommun tar ansvar för de tilldelningsbeslut vi fattar och hur vi väljer att förstärka oss kompetens- och resursmässigt.
Det nya avtalet med Telenor gäller i tre år framåt.
Uppgraderad plattform
Kommunen kommer att fortsätta använda den Alcatel-plattform man haft tidigare men Telenor tar nu över både drift och ägande.
– Men egentligen handlar det om så stora uppdateringar av plattformen att man inte kan kalla det för samma lösning längre.
Den stora skillnaden för användarna är övergången till mobila anknytningar och mobilen som enda telefon för merparten av medarbetarna. En del undantag kommer att finnas kvar men av dryga 1000 anknytningar blir 800 mobila. Vallentuna får nu enklare administration och hoppas också på ökad tillgänglighet för kommuninvånarna.
– Tidigare har det bara gått att vidarekoppla till mobilen då tog det stopp om samtalet behövde kopplas vidare. Nu får vi alla växelns funktioner direkt i mobilen, berättar Catrin Andersson.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 1 februari 2010