Idéen med BTROX, som bolaget heter, är att utmana branschen genom att tänka nytt.
– Branschen fokuserar på de stora affärerna där man kan sälja konsulttimmar, produkter och stora utvecklingsprojekt. Men den största måltavlan för säkerhetsattacker idag är inte storbolagen, utan de små och medelstora företagen där IT-ansvaret ofta ligger på en CFO eller produktionschef som saknar specialistkunskap.
Den traditionella modellen bygger på ett arv där säkerhet en gång i tiden var synonymt med att köpa och installera en brandvägg. Detta produkt- och konsultdrivna synsätt lever kvar och kräver att kunden själv är relativt kunnig för att kunna köpa rätt saker. Det skapar unika, dyra lösningar för varje enskild kund.
– Man bygger upplägg för kund A, B och C, vilket gör det svårt att skapa stordriftsfördelar. Även om bolagen är unika i sin kärnverksamhet, så är behoven inom nätverk och säkerhet för nio av tio företag nästan identiska.
Btrox lösning är att paketera säkerhet som en standardiserad, skalbar tjänst. Med hjälp av modern teknik som molnplattformar och SaaS har bolaget skapat tre fasta tjänstepaket bas, plus och premium.
– Allt ska ingå. Kunden ska ha en förutsägbar kostnad och inte drabbas av oväntade fakturor för konsulttimmar. Det handlar om att skapa trygghet och enkelhet.
Alla komponenter, från klientskydd (EDR/MDR) och managerade nätverk (LAN/WiFi/SD-WAN) till backup, e-postskydd och löpande säkerhetsutbildning med fokus på användarmedvetenhet och phishing-simuleringar är valda för att kunna möta regelefterlevnad som exempelvis NIS2.
Just NIS2-direktivet ser Jonas Koivula som en tickande bomb för många mindre företag. Medan de direkt berörda sektorerna, som energibolag, är medvetna om kraven, finns det en stor okunskap i leverantörskedjorna.
– Många bolag vet inte om att de riskerar att tappa sina kontrakt eftersom deras kunder måste säkerställa hela leverantörskedjan. Det är en stor del av de diskussioner vi har nu, säger han.
Deras premiumpaket är specifikt utformat för att hjälpa företag att bli fullt NIS2-kompatibla, antingen för att de själva omfattas eller för att de är underleverantörer till reglerade branscher.
Även om att bolaget bara varit verksamt i tre månader har mottagandet varit positivt. Den största utmaningen just nu är det ekonomiska klimatet.
– Det finns en tröghet. Man frågar sig ”behöver jag verkligen det här nu?”. Men vi ser att nyckeln är uthållighet. Med de första pilotkunderna på plats hoppas vi kunna visa vägen för fler efter semestrarna, säger Jonas Koivula.