50 000 jobb inom telemarketing hotade

Minst 50 000 jobb i glesbygden, varav många ungdomsjobb, kan försvinna. Det blir resulatet om regeringen förbjuder telefonförsäljning som inte godkänts i förväg, enligt företrädare för telemarketingbranschen som samtidgt påpekar att NIX-registret fungerar mycket bra. Under hösten ska frågan utredas.

Regeringen har beslutat att tillsätta en utredning om marknadsföring av elektroniska medier. Här ska ett antal experter på konsumentminister Ann-Christin Nykvists uppdrag senast den 15 januari 2007 bland annat ge ett utlåtande om det går att förbjuda telefonförsäljning som inte godkänts i förväg.

Från branschhåll är man oförstående för åtgärden och menar att det så kallade NIX-registret, där konsumenter kan välja bort telefonförsäljning, fungerar mycket bra trots att det är frivilligt. Registret har också ökat snabbt sedan starten 1999 och omfattar idag 1,25 miljoner fasta telefonnummer.

– Det är bara ett litet fåtal företag som inte respekterar NIX, säger Axel Tandberg som sköter det löpande arbete på Nix och arbetar på Swedma, en branschförening för direktmarknadsföring. De problem som förekommit har mest handlat om att personer kunnat byta operatör helt sedan ett och ett halvt år och att NIX-uppgiften då inte alltid följt med. Nu kommer vi att gör en stor uppdatering för att möta problemet.

– NIX funger mycket bra idag och branschen ser registret som ett redskap att få effektivare försäljning, forsätter han. Man ser inte några problem heller med att registret växer och nivåer på en 40-procentig anslutning är intet problem för branschen.

Oroliga för lagstiftning

Han, liksom andra Telekom idag talat med är dock oroliga för att regeringen senare ska komma med ett förslag som förbjuder inte i förväg godkänd telefonförsäljning. Utifrån erfarenheter i USA, där man skärpte regleringen kring ett frivilligt NIX-liknande register, talar han om ett dramatiskt slag mot branschen.

– De amerikanska erfarenheterna visar att vi i Sverige skulle förlora upp till 85 procent av alla företag i branschen, konstaterar Axel Tandberg. Jag talar om att 50 000 jobb kan försvinna.

Totalt sysselsätter callcenterbranschen cirka 100 000 personer varav 25 000 arbetar på renodlade callcenterföretag. De resterande arbetar på företag som har annan verksamhet, men som också har ett eget callcenter.

Realistisk siffra

Att siffran 50 000 jobb är realistiskt bekräftas av Johan Talenti, vice ordförande i Sveriges Callcenterförening, som talar om 10 000-tals hotade jobb.

– De jobb det handlar om är överrepresenterade i orter med hög arbetslöshet, konstaterar Johan Talenti. Dessutom så arbetar lika många personer i spannet 18-28 år i branschen som i spannet 28-50 år, så ett slag mot branschen skulle drabba de unga hårt.

Johan Talenti påpekar vidare att marknadsföringslagen och distansavtalslagen är fullt tillräckliga. Av de 70 miljoner samtal som callcenterbranschen genomförde 2005 kom bara ett mycket litet antal fällningar i konsumentdomstolen. I den DM-nämnd, som branschen själv har satt upp som etiskt filter, kom bara 70-fällningar i fjol.

– Vi önskar inget hellre i branschen att konsumentverket kunde ta i hårdare, att straffen skärps och att domstolsförfandet kunde gå snabbare för att få bort det fåtal oseriösa aktörer som ändå finns, säger Johan Talenti. Nu riskerar man istället att fälla en hel bransch.

Ett argument som framförts från regeringen är också att NIX är för lite känt. Här frågar sig bland annat Axel Tandberg på NIX om inte siffran 1,3 miljoner ansluta är tillräcklig.

– Är det en 100-procentig anslutning som är målet för att NIX ska anses var känt, frågan han sig.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.