Så många som 60 procent av de tillfrågade i en ny undersökning uppger att kundservice är extremt viktigt för hur de uppfattar ett varumärke. Undersökningen, som genomförts av Capgemini, har fått namnet ”Unleashing the Value of Customer Service: The Transformative Impact of Gen AI and Agentic AI” och visar att kundservice av hög kvalitet kan bidra till att både öka försäljningen och kundlojaliteten
Undersökning: Så kan AI-agenter förbättra framtidens kundmöte
kontaktcenter En ny undersökning från Capgemini visar att de flesta konsumenter är missnöjda med kundserviceupplevelsen, samtidigt som endast 16 procent av kundservicemedarbetarna trivs på jobbet.

Caroline Segerstéen Runervik är Nordenchef på Capgemini.
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Techtidningen premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
En oroväckande siffra från undersökningen visar att mindre än hälften av konsumenterna är nöjda med kundserviceupplevelsen. Dessutom visar det sig att endast 16 procent av medarbetarna inom kundservice uppger att de trivs på jobbet.
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
