”Sverige behöver fler ledare som vågar satsa på ai”

krönika Ai-tekniken vänder upp och ner på traditionell affärsverksamhet och för att lyckas krävs modigt ledarskap, men svenska vd:ar visar mindre engagemang jämfört med andra länder. Det är hög tid för Sveriges ledare att ta steget och sluta med den avvaktande strategin, hävdar Lina Bjelkmar.

”Sverige behöver fler ledare som vågar satsa på ai”

Vad för inställning har företagsledare i Norden till generativ ai och i vilken utsträckning är tekniken implementerad? Det undersöker Capgemini i sin nyligen publicerade rapport ”The Nordic AI Frontier”.

Resultatet?

Rapporten avslöjar att över en fjärdedel av de svenska företagsledarna håller en avvaktande inställning. Samtidigt visar en global undersökning av PwC att endast 18 procent av svenska vd:ar har börjat använda sig av generativ ai. Det här är långt under det globala snittet som ligger på 32 procent. Taktiken ”Vi låter andra gå först” kan kännas säker, men i en värld där den teknologiska utvecklingen sker i en oanad hastighet, är det en strategi som kan kosta mer än den sparar.

Du kommer att hamna efter.

Konkurreras ut.

Gå i konkurs.

Avvecklas.

Okej, jag kanske överdriver en aning – men jag är helt övertygad om att de verksamheter som ser och förstår möjligheterna kommer att få ett stort försprång. Samtidigt ser jag en oroande risk att Sveriges rykte som en innovationsledare står på spel. Den eftersläpande adoptionen av generativ ai är anmärkningsvärd med tanke på Sveriges tidigare starka position inom just teknik. Rapporten från PwC understryker också att den svenska befolkningen känner en generell skepsis mot ai-lösningar, med endast en procent som har fullt förtroende för ai. Denna brist på förtroende reflekteras i företagsledarnas tveksamhet att fullt ut omfamna ai-teknologin, vilket potentiellt förklarar den låga implementeringsgraden.

Se bortom alla hinder

Jag förstår att det kan kännas överväldigande med alla utmaningar som dyker upp, men mitt råd är att initialt se förbi dessa och fokusera på vilket kundvärde, bolagsvärde eller medarbetarvärde ni vill uppnå. Ai-utvecklingen rör sig med en så pass hög hastighet och många av de hinder du ser kommer att lösa sig på vägen. På Indicate me lever vi efter denna filosofi.

För att illustrera potentialen av att agera snabbt, kan vi se till OpenAI:s lansering av ChatGPT i november 2022. Denna ai-tjänst nådde en miljon användare inom bara fem dagar och lockade över 100 miljoner användare inom två månader, vilket gör den till den snabbast växande kommersiella applikationen någonsin. Vi såg genast en stor potential för analys av kundservice och började att drömma.

”Tänk om våra kunder kan få…

• Insikter från alla sina kundinteraktioner

• Riktade tips och råd för verksamheten

• Automatisk coachning på medarbetarnivå

• Möjlighet att ställa frågor kring sin data …”

När dörren för vad som är möjligt med generativ ai öppnades och vi började att drömma blev listan lång.

Men.

Det fanns ett stort hinder.

När ChatGPT först släpptes skickades data till USA, vilket var ett stort NEJ för både oss och våra kunder. Vi började experimentera med dummy-data och initialt parkerade vi datalagringsfrågan. När vår ai-tjänst väl var färdigställd, hade möjligheten att lagra data inom EU, och numera även i Sverige, blivit verklighet.

Vi tror fast på att ständigt se möjligheter i stället för begränsningar. Hade vi inte gjort denna satsning direkt, hade vi aldrig befunnit oss där vi är idag.

Rapporten ”The Nordic AI Frontier” visar att en betydande andel, 42 procent, av svenska företagsledare pekar på kostnader som det största hindret för att införliva generativ ai, vilket är en markant högre andel jämfört med våra grannländer. Det är en alltför vanlig missuppfattning att integreringen av ai inom ett företag måste vara både dyrt och tidskrävande. Denna föreställning håller många företagsledare tillbaka från att ta steget fullt ut. Men sanningen är att när ai implementeras på rätt sätt, kan det inte bara skala upp produktiviteten utan också dramatiskt öka kostnadseffektiviteten. Framåt kommer vi att se verksamheter som:

Växer snabbare.

Är mer produktiva.

Levererar högre kvalitet.

Får bättre lönsamhet.

Att få avkastning för sina ai-satsningar går fortare – betydligt fortare – än många tror. Särskilt med dagens tillgång till användarvänliga ai-plattformar och förkonfigurerade lösningar som är redo att rullas ut med minimal anpassning.

Genom att se bortom de initiala hindren, kan svenska företagsledare inte bara hålla jämna steg med teknikens utveckling utan också positionera sina företag i framkant på marknaden.

Jag ser det som en större risk att ”Låta andra gå först”. Det är dags att vakna och agera nu. För imorgon är det din konkurrent som annars står med 100 miljoner användare på två månader och har kört förbi dig.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.