Tre:s B2C-chef: ”2025 kommer att bli året då vi ser dessa trender blomma fullt ut”

Branschen Telekombranschen är mitt i en brytpunkt där nya ledarskap ska navigera i en ny framtid. Det slår Rune Pedersen, chef för konsumentaffären hos Tre fast i sin trendspaning för 2025.

Tre:s B2C-chef: ”2025 kommer att bli året då vi ser dessa trender blomma fullt ut”
Rune Pedersen, foto: Tre.

2024 har varit ett händelserikt år. Tre av fyra svenska storoperatörer har bytt vd. 5g-utbyggnaden har tagit ny fart och operatörerna har börjat utforska möjligheterna med artificiell intelligens. Vi har pratat med representanter från de fyra stora svenska mobiloperatörerna om året och bett dem spana in i 2025.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Näst ut är Rune Pedersen som är chef för konsumentaffären hos Tre.

Hur är läget i Telekom-Sverige?

– Telekom-branschen i Sverige har under 2024 fortsatt sin kamp om marknadsandelar i en allt mer konkurrensutsatt miljö. Det är självklart positivt för svenska mobilkunder, men samtidigt behöver vi som bransch öka lönsamheten för att fortsätta investera i nät och nya tjänster för våra kunder. Vi ser också en snabb ökning av nya regleringar från myndigheter som kräver mycket resurser, både i form av rena kostnader för nya system, men även nyanställningar och tid för att förse myndigheter med allt fler analyser och rapporter.

– 5g-utbyggnaden har nått en ny mognadsnivå, och majoriteten av de svenska mobilanvändarna har nu tillgång till 5g-täckning. Detta markerar en viktig milstolpe för branschen, och teknologins potential har börjat användas på nya, innovativa sätt. Det har skett en övergång till ai-drivna mobiler, som nu på allvar har etablerat sig på marknaden och förändrar hur vi använder våra enheter i vardagen.

Vad var det viktigaste som hände under 2024?

– Det har skett flera vd-byten i branschen som signalerar en tid av strategiska omprövningar och förnyelse. Hela sektorn står i en brytningspunkt, där nya ledarskap ska navigera i en ny framtid. Det har också blivit tydligare att telekom är kritisk infrastruktur eftersom alltfler myndigheter har en relation till vår bransch, tydligast märks det inom säkerhet.

– Det är en delvis ny verklighet, där vi arbetar alltmer med regulatoriska frågor från svensk och EU-nivå. Uppsidan är att det visar hur otroligt viktig vår bransch är, att kommunikation och mobilnät måste fungera varje dag, att det finns backup och att vi även måste ta höjd för en ännu mer orolig framtid med ökade hot mot Sverige. Dessutom har 5g blivit en naturlig del av vardagen för många svenskar, med applikationer som sträcker sig långt bortom snabbare mobiluppkopplingar.

Vad trodde du skulle hända mer av i Telekom-Sverige 2024?

– När jag ser tillbaka på förra årets trendspaning tycker jag att vi fångade trenderna rätt väl där. Minskad köpkraft hos svenskarna, fler konkurser som drabbar främst B2B, ökad användning av ai, utbyggnad av 5g, mer intresse för säkerhetsfrågor. Det var ungefär det som hände.

Vad får vi se under 2025?

– Om 2024 handlade om att lägga grunden, kommer 2025 att bli året då vi ser dessa trender blomma fullt ut. Ett centralt tema blir fortsatt ai, inte bara i mobilernas funktioner, utan också på insidan av operatörernas verksamheter. Generativ ai förväntas förbättra allt från kundtjänst till nätverksoptimering, vilket kan leda till ökad effektivitet, högre kvalitet och ökad kundnöjdhet.

–En annan viktig utveckling är en potentiell vändning av den negativa trenden inom hårdvaruförsäljning. Med förväntade räntesänkningar och en förbättrad hushållsekonomi kommer svenska konsumenter sannolikt att börja investera mer i nya mobiler och andra enheter igen.

–2024 har varit ett år av förändringar och framsteg, och det är tydligt att Telekom-Sverige står starkt inför framtiden. 2025 lovar att bli ett år av ytterligare innovation och möjligheter. Vi ser fram emot att följa hur dessa trender kommer att utvecklas och forma branschen framöver.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.