Rättsliga frågor kan ofta vara knepiga att sätta sig in i och besvaras i de flesta fall av en person med rätt juridisk kompetens. Nu lanserar svenska arbetsgivarorganisationen Techsverige en chattbot som finns tillgänglig dygnet runt och som ska hjälpa medlemsföretagen att få svar på sina frågor.
Ny chattbot svarar på juridiska frågor
chattbotar Företaget Ebbot har hjälpt arbetsgivarorganisationen Techsverige att skapa en chattbot som har koll på arbetsrättsliga frågor.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Chattboten, som fått namnet QAI, är endast tillgänglig för Techsveriges medlemsföretag och är baserad på den teknik för generativ artificiell intelligens som svenska företaget Ebbot utvecklat. Den har tränats på innehållet i organisationens egen arbetsgivarguide, vilket innebär att de svar som chattboten levererar är kvalitetssäkrade och att den som ställer frågan får en tydlig hänvisning till källmaterialet.
– Vi är stolta över att lansera QAI, som en del av Techsveriges nya arbetsgivarservice, skräddarsydd efter techföretagens unika behov och förutsättningar. Vi kommer kontinuerligt att fortsätta finjustera och förbättra QAI tillsammans med medlemmarna för att de ska få det bästa stödet utifrån deras behov som arbetsgivare, säger Karolina Löf, chefsjurist på Techsverige, i ett uttalande.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se