Ny chattbot svarar på juridiska frågor

chattbotar Företaget Ebbot har hjälpt arbetsgivarorganisationen Techsverige att skapa en chattbot som har koll på arbetsrättsliga frågor.

Ny chattbot svarar på juridiska frågor

Rättsliga frågor kan ofta vara knepiga att sätta sig in i och besvaras i de flesta fall av en person med rätt juridisk kompetens. Nu lanserar svenska arbetsgivarorganisationen Techsverige en chattbot som finns tillgänglig dygnet runt och som ska hjälpa medlemsföretagen att få svar på sina frågor.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Chattboten, som fått namnet QAI, är endast tillgänglig för Techsveriges medlemsföretag och är baserad på den teknik för generativ artificiell intelligens som svenska företaget Ebbot utvecklat. Den har tränats på innehållet i organisationens egen arbetsgivarguide, vilket innebär att de svar som chattboten levererar är kvalitetssäkrade och att den som ställer frågan får en tydlig hänvisning till källmaterialet.

– Vi är stolta över att lansera QAI, som en del av Techsveriges nya arbetsgivarservice, skräddarsydd efter techföretagens unika behov och förutsättningar. Vi kommer kontinuerligt att fortsätta finjustera och förbättra QAI tillsammans med medlemmarna för att de ska få det bästa stödet utifrån deras behov som arbetsgivare, säger Karolina Löf, chefsjurist på Techsverige, i ett uttalande.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.