Men vill man nå de medelstora företagskunderna krävs att man kan leverera ett komplett kontaktcenter med flera olika kommunikationskanaler.
– Eftersom vi bara haft väldigt enkla funktioner att erbjuda den kundgruppen har vi nu inlett ett samarbete med Cention och bygger in deras plattorm för sociala medier, e-post, chatt och sms i vår.
Färdigpaketerad integration
Redan tidigare har Clear IT gjort kundspecifika integrationer mellan de båda lösningarna men nu handlar det om en färdig lösning där hela paketeringen köps från Clear IT.
– Den finns nu tillgänglig som ett tillval för alla våra kunder, både dem som köper Interact som molntjänst eller managerad tjänst och de som driftar lösningen själva, säger Anders Ödman.
De båda produkterna ska vara så tätt sammanknutna att de enligt honom fungerar som en sammanhållen plattform. Gränssnittet är det samma oavsett vilken kanal man arbetar med och all statistik och funktioner som exempelvis bemanningsplanering är gemensamma.
– På det här sättet får man fördelarna med best of breed men utan trasslet med integrationen, säger han.
Flexibel licensiering
De nya kanalerna kan läggas till grundplattformen var för sig, beroende på vilka behov man har. Ovanpå det kan den som så önskar också lägga ett paket med mer avancerade funktioner, till exempel automatisk avsökning av sociala medier och externa forum efter tänkbara kundtjänsärenden.
För den som köper Clear Interact som molntjänst är köpmodellen av de nya kanalerna enkel – man betalar för varje kanal utifrån hur många samtidiga agenter man maximalt haft aktiva under en viss period, vanligen en månad.
Beroende på arbetsmodell och kontaktcentrets storlek kan en agent betjäna en, flera eller alla kanaler.
– Det är personalresurserna som är det dyra och det gäller därför att kunna utforma flödet så optimalt som möjligt, säger Anders Ödman.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 4 oktober 2013