Det är i rapporten ”Nordic Digital Commerce in B2B” som e-handelsexperterna på Litium konstaterar att de nordiska B2B-företagen nu lägger ökat fokus på att vässa sina digitala affärer med hjälp av AI-teknik och utökade satsningar på kundservice.
Därför fokuserar nordiska B2B-företag på kundservice
kontaktcenter En undersökning från e-handelsföretaget Litium visar att digitala kanaler blivit allt viktigare för B2B-företagen. AI-teknik och satsningar på kundservice bedöms vara avgörande för att säkerställa fortsatt tillväxt.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Från att tidigare ha lagt störst vikt vid intern effektivisering och automatisering lägger man nu mer krut på att öka servicenåerna och förbättra sina kundrelationer. Kundkretsen beskrivs som allt mer digitalt mogen och krävande.
– Intern effektivitet och automatisering är fortfarande viktiga drivkrafter, men för B2B-företag som redan säljer digitalt är den viktigaste drivkraften nu att förbättra kundservice och att öka intäkterna från befintliga kunder. Samtidigt visar rapporten att nordiska B2B-företag har en bit kvar när det gäller att erbjuda kunderna en optimal kundupplevelse som kombinerar personlig service med självbetjäning, säger Malin Bodolla, marknadschef på Litium.
Det visar sig också att allt fler B2B-aktörer använder sig av AI-teknik för att stärka sin digitala verksamhet. Ett av fem företag använder AI-lösningar idag, vilket kan jämföras med fjolårets siffra på 15 procent. Allra störst möjligheter med AI-tekniken ser man inom dataanalys och marknadsföring.
Det här är den nionde rapporten i ordningen från Litium och denna gång har man hämtat in svar från 920 personer i ledande positioner på olika B2B-företag i Norden. Inte helt överraskande är det en klar majoritet, 83 procent, som använder sig av digitala kanaler för att göra affärer – bland annat i form av kundportaler och e-handelssajter. Däremot är det endast 28 procent av alla affärer som har sitt ursprung i någon av de digitala kanalerna