Därför köper Microsoft Yammer

Drygt en miljard dollar. Så mycket lär Microsoft vara beredda att slanta upp för att överta det sociala nätverket Yammer. Enligt Ovums chefanalytiker är det en investering väl värd pengarna.

Därför köper Microsoft Yammer

Yammer påminner om Twitter och Facebook, fast för en sluten grupp människor. Exempelvis för att utbyta erfarenheter, dela insikter och åsikter inom en organisation.

– Till skillnad från kollaboration som bedrivs via företags e-postsystem eller ims-verktyg så gör plattformar som Yammer affärssamtal synliga och sökbara. Fast utan att för den skull äventyra känslig information, förklarar Richard Edwards, chefsanalytiker på Ovum.

Plattformen har idag fler än fyra miljoner företagsanvändare, bland dem några av USA:s största företag. Attraktivt.

Nödvändigt konkurrensdrag

I tider när flertalet lever sina liv via Facebook och Twitter menar Richard Edwards att tanken på att införa liknande verktyg på arbetsplatsen är ett logiskt steg för än fler. Något inte bara Microsoft upptäckt. Även jättar som IBM, Oracle, Salesforce.com och SAP har fullt upp med att lägga till social kompetens till sina företagslösningar. Här gäller det att hänga med.

– Microsoft har i och för sig redan en produkt med sociala funktioner i form av Sharepoint. Men det designades och byggdes före Facebook, före molnet, fortsätter han.

Kompletterar Skype

Enligt Edwards är Yammer en helt annan typ av samarbetslösning för företag. Från grunden utformad för att utnyttja social-, mobil- och molnteknik.

– Den skulle sidan fint vid sidan av Skype som Microsoft köpte upp i fjol vid den här tiden, menar han.

Inte minst för att stärka positionen för Office, som står inför allt hårdare konkurrens från bland annat Google. Men också för att kunna klämma sig in på företags shortlist tillsammans med populära produkter från exempelvis Jive Software.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.