De blir ny AI-partner till Åhléns: ”Vi ser stor potential”

AI Åhléns har som många andra stora företag valt att satsa på AI. De har nu valt Ebbot som ny partner på den resan.

De blir ny AI-partner till Åhléns: ”Vi ser stor potential”

Ebbot och Åhléns har tillsammans utvecklat och lanserat en generativ AI-agent på klädjättens webbplats. Målet med samarbetet är att höja servicekvaliteten och att kunna erbjuda kunderna snabb och personlig support, dygnet runt.

Åhléns har hundratusentals besökare på webben varje månad och ett stort inflöde av kundärenden. För att möta kundernas förväntningar på snabb och tillgänglig support lanserar de nu alltså en egen AI-agent.

– Utvecklingen inom AI går otroligt snabbt, och vi har märkt att kundernas förväntningar har ökat i samma tempo. Med vår nya AI-agent vill vi kunna ge kunderna en ännu mer hjälpsam, snabb och positiv serviceupplevelse. Utan att kunden fastnar i en återvändsgränd av “kan du omformulera frågan?”, säger Amanda Melander som är kundservicekoordinator på Åhléns.

“Redan efter ett par veckor…”

Projektet startade i slutet av januari. Redan i mitten på mars var den nya AI-agenten live på Åhléns supportsida.

Där hjälper AI-agenten kunderna med allt från att spåra beställningar till att besvara frågor om leveranser och returer.

Tack vare integrationen med ärendehanteringssystemet Zendesk kan Åhléns nya AI-agent även smidigt lämna över ärenden till en mänsklig kundservicemedarbetare vid behov.

– Redan efter ett par veckor såg vi att AI-agenten löste fler ärenden än vi vågat hoppas på. Vår fallback-rate – andelen ärenden där AI-agenten inte kunnat ge ett svar – har även den minskat från 12 % till så lite som 0,02 %, säger Amanda Melander.

För Åhléns var det inte bara tekniken som avgjorde att valet av AI-leverantör föll på Ebbot. De såg även enligt kundservicechefen Susanne Edlund.

– Vi fastnade för Ebbot för att de kombinerar teknisk kompetens med en stark vilja att jobba kundnära. De har ställt rätt frågor, utmanat oss där det behövts och varit med och drivit utvecklingen framåt på ett väldigt bra sätt. Det gör att vi ser stor potential i att fortsätta bygga vidare tillsammans och verkligen maximera värdet av vår AI-agent.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.