– Utvecklingen inom AI går otroligt snabbt, och vi har märkt att kundernas förväntningar har ökat i samma tempo. Med vår nya AI-agent vill vi kunna ge kunderna en ännu mer hjälpsam, snabb och positiv serviceupplevelse. Utan att kunden fastnar i en återvändsgränd av “kan du omformulera frågan?”, säger Amanda Melander som är kundservicekoordinator på Åhléns.
Kostnadsfritt nyhetsbrev
Få den senaste uppdateringarna direkt i inkorgen.
“Redan efter ett par veckor…”
Projektet startade i slutet av januari. Redan i mitten på mars var den nya AI-agenten live på Åhléns supportsida.
Där hjälper AI-agenten kunderna med allt från att spåra beställningar till att besvara frågor om leveranser och returer.
Tack vare integrationen med ärendehanteringssystemet Zendesk kan Åhléns nya AI-agent även smidigt lämna över ärenden till en mänsklig kundservicemedarbetare vid behov.
– Redan efter ett par veckor såg vi att AI-agenten löste fler ärenden än vi vågat hoppas på. Vår fallback-rate – andelen ärenden där AI-agenten inte kunnat ge ett svar – har även den minskat från 12 % till så lite som 0,02 %, säger Amanda Melander.
För Åhléns var det inte bara tekniken som avgjorde att valet av AI-leverantör föll på Ebbot. De såg även enligt kundservicechefen Susanne Edlund.
– Vi fastnade för Ebbot för att de kombinerar teknisk kompetens med en stark vilja att jobba kundnära. De har ställt rätt frågor, utmanat oss där det behövts och varit med och drivit utvecklingen framåt på ett väldigt bra sätt. Det gör att vi ser stor potential i att fortsätta bygga vidare tillsammans och verkligen maximera värdet av vår AI-agent.