De ska driva Telias företagsaffär

Operatörer Ledningen för Telias Enterprise-grupp i Sverige är på plats. Omorganisationen får stora effekter på teknik- och produktplaneringen.

Telia skrotar uppdelningen mellan Broadband, Mobile och Business Services. Istället är den nya verksamhetsmodellen byggd med en kund- och segmentsstruktur. Det innebär att mycket av makten och budget flyttas ut till de olika länderna och de affärsansvariga, samtidigt som Group Technology får en central roll i teknikplanering och produktion av tjänster.

Som Telekom idag tidigare rapporterat ska den svenska verksamheten ledas av Malin Frenning, som i nuläget även är tillförordnad chef för privatkundsmarknaden, och chef för företagsaffären är Torbjörn Chami.

Torbjörn Chami kom till Telia 2009 och ska nu leda enheten Enterprise i Sverige.
Torbjörn Chami kom till Telia 2009 och ska nu leda enheten Enterprise i Sverige.

Nu kan vi även presentera vilka personer som ska ingå i ledningsgruppen för Enterprise i Sverige, var och en med ett eget ansvarsområde i organisationen:

  • Torbjörn Chami, chef för Business Unit Enterprise
  • Yvonne Djerf, Process Management
  • Jennica Andersson, Segment Large
  • Patrik Granström, Segment SME/SOHO
  • Gunnar Reinholdsen, Solutions
  • Patrik Olsson, Cygate (kvarstår som eget bolag)
  • Anna Rydergren, Delivery
  • Rickard Lundmark, Enterprise Services
  • Mattias Nilsson, Billing.

Därtill kan nämnas att Magnus Andersson är ny marknadschef för Enterprise-delen. Han var tidigare marknadschef för Cisco Sverige under drygt sju år.

Dramtisk maktförskjutning

Den tidigare chefen för företagsförsäljningen i Business Services, Sverker Hannervall, har fått rollen som chef för Group Technology på koncernnivå. Telekom idag träffade honom för några veckor sedan och fick en inblick i vad omorganisationen kommer att innebära för teknikplaneringen inom Teliasonera.

Teliasoneras nya cto Sverker Hannervall är ödmjuk inför uppgiften att ställa om teknik- och produktorganisationen: – Det kommer att ta flera år innan det blir så bra som vi vill. Det ser vi från konkurrenter som Vodafone, Deutsche Telekom och andra.
Teliasoneras nya cto Sverker Hannervall är ödmjuk inför uppgiften att ställa om teknik- och produktorganisationen:
– Det kommer att ta flera år innan det blir så bra som vi vill. Det ser vi från konkurrenter som Vodafone, Deutsche Telekom och andra.

– Det är faktiskt en dramatisk förflyttning i var makten och ansvaret ligger. Särskilt stor blir förändringen i Sverige och Finland, som varit ganska teknikstyrda verksamheter, säger Sverker Hannervall med adress till teknikavdelningarna hos Broadband och Mobile.

Den andra stora förändringen är att den nya strukturen ska leda till att man skapar mer av stordriftsfördelar inom koncernen, med högre produktivitet som följd.

– Samtidigt ska vi vara agila på landsnivå och snabba med att lansera saker som marknaden efterfrågar.

Sverker Hannervall konstaterar att group Technologys uppdrag att bygga nät på lager ett och två är ganska likt mellan länderna. Differentieringen sker mest från lager tre, där det gäller att förstå kundbehoven och vara snabb med att få ut de efterfrågade applikationerna.

– Den 1 april blir det här skarpt, men allt kommer inte att hända i ett slag. Det är en stor förändring och det finns massor av legacy att hantera, säger Sverker Hannervall.

Hälften till Group Technology

Nästa datum i kalendern, när den nya organisationen ska visa att den delvis har börjat leverera enligt den nya modellen, är den 1 september. Vid årsskiftet ska 50 procent av teknikresurserna i Norden och Baltikum ligga på landsnivå och 50 procent ligga på gruppnivå, menar Sverker Hannervall, som inte planerar någon förändring kring den gemensamma NOC:en för Norden och Baltikum.

– Det är tre stora organisationer som ska slås ihop och sedan delas upp mellan Group Technology och de olika länderna, det är en komplicerad förändring.

Enligt Sverker Hannervall kommer det att ske produktutveckling både på grupp- och landsnivå, där det handlar om att hitta rätt balans:

– Det kan bli trögt om alltför mycket är centraliserat, och om för mycket blir lokalt då blir vi bara kvar som ett holdingbolag. Nej, det behövs rätt mix för att skapa ett högt förädlingsvärde.

Förändringen går ändå mot mer av centralisering och standardisering. Den nyligen lanserade växeltjänsten Touchpoint är ett exempel på en produkt som Telia planerar att ta till fler av sina marknader. Sverker Hannervall menar att det gäller unified communication generellt, tillsammans med exempelvis datanät, autentisering och kryptering.

– Jag tror att kundbehoven blir mer och mer lika i en global industri, där det finns tydliga synergier på produktutvecklingssidan.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.