Istället blir det nu en tjänstelösning från DGC baserad helt på mobila anknytningar och smartmobiler kompletterat med mobilanslutna skrivbordstelefoner på de platser i lokalen där det behövs en fast telefon. För att få kontroll på mobilerna ingår också lösningar för mobile device
Vill kunna jobba vart som helst
– Motivet till att byta till en helt mobil lösning är att vi inte vill var knutna till ett kontor utan kunna jobba oavsett vart vi befinner oss, även om det är på stan eller hemma. Det var också orsaken till att vi i höstas gick över till Microsofts molntjänst Office 365.
Förutom den ökade mobiliteten får tekniska museet tillgång till funktioner som hänvisning och kalenderkoppling vilket man inte haft i den gamla växeln.
Trots den ökade funktionaliteten ser notan inte ut att bli högre än den varit tidigare. Omkring 1,3 miljoner för avtalets tre år, vilka kan bli fem om museet utnyttjar möjligheten att förlänga avtalet.
– Den exakta prislappen ser vi först när flytten genomförs i mitten av augusti, men vi tror att kostnaden blir ungefär den samma, säger Hannu Liukko som ser fram emot den nya telefonilösningen.
– Det blir ett riktigt stort steg framåt.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se