Profilen: Här är största utmaningarna för Telias nya vd

Branschen Det blir Patrik Hofbauer som ersätter Allison Kirkby som vd och koncernchef på Telia Company. Vi har pratat med Lars Söderfjell på Ålandsbanken om vd-valet, utmaningarna som väntar honom och framtiden för bolaget.

Profilen: Här är största utmaningarna för Telias nya vd
Lars Söderfjell. Foto: Ålandsbanken

Sedan i somras har det spekulerats mycket om vem som ska ersätta Allison Kirkby som högsta hönset på Telia. Att valet till sist föll på Patrik Hofbauer förvånade delvis Lars Söderfjell som följt telekombranschen länge och numera är aktiechef på Ålandsbanken.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

 – Det var inget namn jag hade med bland mina förhandsgissningar mest eftersom han inte varit vd för något publikt bolag tidigare.

 Telenors förra vd kommer närmast från rollen som vd på Svenska Spel.

 – Hans erfarenhet av sektorn gör att valet inte känns jättekonstigt. Samtidigt är han väldigt mycket ett oprövat kort. Sen tycker jag också man ska vänta och se vad Allison lyckas åstadkomma under sin sista tid på posten.

 Patrik Hofbauer tillträder sin nya tjänst i februari. Allison Kirkby tog över Telia under våren 2020 och kommer att lämna bolaget för att ta över British Telecom. Söderfjell tycker att hennes hennes insats som vd är svår att utvärdera.

 – Hon kom in med ett klart mandat för att få upp lönsamheten, få ner kostnadsbilden och öka tillväxten. Det har hon inte lyckats med. Men hon har inte haft lätta förutsättningar.

– Hon fick Bonnier Media i knäet. Dessutom har hon styrt Telia i en makroekonomiskt tuff period. Efter förutsättningarna tycker jag nog att hon har gjort mycket bra. Exempelvis genom att hon lyckades hitta en lösning på det danska problemet.

 Lars Söderfjell har inte svårt att hitta utmaningar som väntar den tillträdande Telia-vd:n.

– Han kommer få ärva många problem. Utöver Bonnier Media så har Telia problem med för svag lönsamhet i stora delar av verksamheten. Sen behöver han hitta tillväxt, men det är inte unikt för Telia utan något som alla operatörer brottats med.

– Dessutom tror jag det finns ett ganska stort behov av kostnadseffektiviseringar i Telia som han kommer behöva ta tag i.

 Vilken är den största utmaningen för Telia?

 – Tveklöst tv-satsningen. Jag tillhör de personer som tyckte mediasatsningen var ett misstag redan från början. Operatörer har kulturellt sett haft svårt att få in den typen av verksamheter. Vi ser nu hur både Verizon och AT&T har backat ur sina mediasatsningar. De börjar inse att förmedla trafik är deras styrka.

– Sen dömer jag inte ut media helt och hållet. Jag tror inte man ska äga media men att distribuera media kan vara en bra lösning.

 Experten tror att bland de första åtgärderna som väntar Hofbauer blir att se över bolagets målsättningar.

 – Han behöver så klart tid på jobbet innan han avkrävs en stor strategiförklaring men som jag ser det blir det nästa stora hållpunkt.

 Tror du att Telia kommer ta en ny riktning under hans ledarskap?

 – Det är svårt att säga än. Han har bara gjort ett fåtal intervjuer. Jag skulle tro att han initialt kommer fullfölja de program som Allison utarbetat. Sen när han haft jobbet i sex månader eller så kan han nog börja sätta sig eget avtryck på Telia.

 Enligt Söderfjell står Telia annars på många sätt inför samma utmaning som resten av branschen. Nämligen att försöka lyckas monetarisera på investeringarna man gjort i 5g-nätet.

–När jag var nere på MWC i Barcelona i våras upplevde jag en lätt anda av panik bland operatörerna. De måste hitta ett sätt att hämta hem investeringarna för att kunna ta nästa steg i utvecklingen och det måste ske nu.

– Får du inte ut en bättre toplinetillväxt än vad operatörerna fått hittills av 5g-investeringarna så är det svårt att se varför de ska investera en enda krona till i nätet.

 Varför har operatörerna misslyckats?

 – Det har varit en konstig modell. Operatörer har egentligen bara tagit den lägre produktionskostnaden och gett den till konsumenterna i form av mer surf.

 Finns det exempel att inspireras av för Telia på operatörer som lyckats kapitalisera på 5g-investeringarna?

 – Jag tycker det verkar som att det går att förändra prissättningsmodellerna. Elisa i Finland har lyckats ta mer betalt för kapacitet och hastighet genom differentierade prissättningsmodeller på privatsidan.

– Det har resulterat i lite bättre tillväxt för Elisa och Telenor. Sen återstår det att se om det går att applicera på andra marknader.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.