Så lyckas du i telekomkarriären: ”Var alltid en del av lösningen”

branschen Efter nästan sex år på Telia lämnade Tobias Larsson nyligen rollen som chef för telekomjättens företagsaffär. Techtidningen fick tag på telekomprofilen som precis återvänt efter en välförtjänt semester och han delar med sig av sina bästa tips för att lyckas i telekombranschen.

Så lyckas du i telekomkarriären: ”Var alltid en del av lösningen”
Tobias Larsson

Telekombranschen är en snabbt föränderlig sådan. Det finns många möjligheter att lyckas i den men något som alla kan behöva, oavsett erfarenhetsnivå, är en hjälpande hand på vägen.

Tobias Larsson, som precis lämnat Telia efter sex år i rollen som chef för bolagets företagsaffär, har gett Techtidningen sina bästa tips för att lyckas i telekombranschen. Han berättar hur resan började.

– Jag hade redan som managementkonsult arbetat en hel del med telekom och fick tidigt känslan för en bransch som kombinerar djup teknisk kompetens med en tydlig samhällsnytta. Det är något speciellt med att arbeta i en sektor där infrastrukturen du bygger faktiskt blir en förutsättning för att hela samhället ska fungera.

– Med 4g och 5g tog innovationskraften fart på riktigt, och just balansen mellan teknik, samhällsansvar och innovation lockade mig. När jag sedan fick möjligheten att leda B2B på Telia visste jag att det skulle bli en av de mest utmanande och meningsfulla rollerna jag kunde ta mig an – och det gjorde valet enkelt.

“Prioritera, prioritera och prioritera”

Under sina år i branschen har Tobias Larsson hunnit samla på sig en hel del erfarenheter. Han berättar om några av lärdomarna han tagit till sig.

– Jag skulle säga att det är främst tre saker: prioritera, prioritera och prioritera. Men bortom det enkla svaret handlar det om att bygga organisationer som själva kan lösa de problem som uppstår.

– Ju större ansvar och ju fler människor du leder, desto viktigare blir det att skapa strukturer och kultur som gör att besluten fattas nära kunden – och att man inte fastnar i toppstyrning. En annan lärdom är att förändring alltid tar längre tid än du tror, men när du väl lyckas få med dig organisationen är kraften nästan obegränsad.

Vilka egenskaper tycker du är viktigast för att lyckas i branschen?

– Nyfikenhet och en stark kommersiell ådra. Telekom har alltid varit i förändring – ända sedan Televerket bildades för över 170 år sedan – och det gäller att hela tiden våga tänka nytt.

– Vi har i branschen ofta varit fantastiska på tekniken, men inte alltid lika bra på att se vilken nytta den faktiskt skapar för kunden och för affären. De som lyckas bäst kombinerar tekniskt intresse med förståelse för marknaden och modet att utmana gamla sanningar.

Så har fokuset flyttat

Tobias Larsson berättar om hur branschen förändrats sedan han själv klev in i den för sex år sedan och hur han anpassat sig till den förändringen.

– Även om jag ”bara” arbetat som anställd i branschen i sex år har mycket hänt. Telekom har vågat förenkla och fokusera mer på kärnverksamheten. Vi har tagit oss ur en situation där kundnöjdheten i stort sett var katastrofal och byggt en kultur där kundens upplevelse verkligen står i centrum.

– Fokus har också flyttat, från B2C till B2B, i takt med att digitalisering blivit affärskritiskt för företag och offentlig sektor. Samtidigt har vi lämnat delar av verksamheten som inte var strategiska, som mediedelen och Eurasien, för att stärka fokus på Norden och Baltikum.

– Personligen har jag anpassat mig genom att ständigt förenkla, jobbat med organisationen att våga prioritera bort sådant som inte skapar värde, och lägga mer kraft på att förstå kundernas digitala resa än på tekniken i sig.

Vilket är ditt bästa råd till någon som vill bygga en lång och framgångsrik karriär inom telekom?

– Var nyfiken och orädd. Telekom är en bransch i ständig rörelse, och det som är sant idag kan vara irrelevant imorgon. Våga förenkla, även om det innebär att något du själv byggt tas bort eller görs om.

– Och viktigast av allt: var alltid en del av lösningen. Det finns redan tillräckligt många som pekar på problemen – de som faktiskt kan bidra till att lösa dem är de som får göra skillnad i längden.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.