Fördubbling av antalet ärenden hos Telekområdgivarna

branschen Organisationens utökade uppdrag ledde till en kraftig ökning av antalet klagomål under 2022.

Fördubbling av antalet ärenden hos Telekområdgivarna

Den 1 januari 2022 fick Telekområdgivarna sitt uppdrag utökat, där numera även betalteletjänster ingår. Följden blev att antalet ärenden fördubblades, från 6 636 ärenden 2021 till 13 034 ärenden 2022.

Till betalteletjänsterna räknas exempelvis olika sms-tjänster, prenumerationer på spel samt betalsamtal till olika tjänster. Telekområdgivarna ser att många klagomål inkommer efter det att kunden tagit emot sin faktura, ibland upp till sex veckor efter det att man beställt tjänsten, och inte förstår varför beloppet är högre än vanligt.

Enligt Telekområdgivarna är det inte ovanligt att barn har tecknat abonnemang på exempelvis en speltjänst, och här konstaterar man att den som innehar abonnemanget är betalningsskyldig även om det är en minderårig som har beställt tjänsten.

Man påminner också om möjigheten att spärra mobiltelefonen för betalteletjänster, något som operatören kan hjälpa till med.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.