För tre år sedan anställde pumptillverkaren Grundfos IoT-experten Fredrik Östbye för att hjälpa till med företagets digitala transformation, att gå från att sälja produkter till att erbjuda kunderna digitala tjänster.
Fredrik Östbye: Viktigaste trenderna inom IoT
Internet of Things Framtidens företag drar nytta av IoT-tekniken för att sluta sälja produkter och istället sälja digitala tjänster som ger mervärde åt kunderna. Nästa generation företag har hållbarhet i fokus menar Fredrik Östbye, IoT-expert på pumptillverkaren Grundfos som Telekom idag pratat med om framtiden för IoT.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Grundfos har sina rötter i Danmark, men är idag en global gigant som säljer produkter för uppvärmning, kylning, vattenförsörjning, spillvatten och industriella ändamål. Med Fredrik Östbyes hjälp har de styrt om från att vara ett traditionellt produktföretag som sålt via distributörer som nu jobbar mot att bli en tjänsteleverantör.
– Vi har använt IoT för att möjliggöra skapandet av nya digitala tjänster relevanta för våra kunder. Den här resan har haft två sidor. Hur kan vi hjälpa våra slutkunder och bli mer relevanta för dem? Den andra sidan har handlat om hur vi själva kan ha nytta av datan vi får in, säger Fredrik Östbye.
För två år sedan sa han i intervjuer att Grundfos skulle sluta sälja pumpar och börja förmedla tjänsten vatten, men riktigt så har det inte blivit än.
– Vi har inte slutat sälja, men vi har kompletterat våra produkter med tjänster. En sådan tjänst övervakar kundernas pumpar i realtid och berättar hur de fungerar och visar trender. Med tjänsten är det möjligt att planera underhåll och åtgärda problem i rätt tid. Systemet lär sig och blir bättre ju mer data som samlas in.
Tekniken på plats, nu ska den användas
Den tekniska biten kring IoT har fallit på plats med 5g narrowband och IoT-enheter går att använda storskaligt runt om i världen. Fredrik Östbye säger att Grundfos kan skicka produkter varsomhelst i världen och de kan koppla upp sig.
– Inom de närmsta åren är tekniken fullt utrullad och väldigt tillgänglig i stor skala. Det tar tid att implementera IoT och kvalitetssäkra, men det är inte raketforskning. Det är inte tekniken som är utmaningen utan hur man ställer om organisationen till att dra nytta av den.
Han menar att utmaningen med IoT-projekt ofta är att få organisationen att förstå avkastningen av investeringen (ROI). Teknikavdelningarna brukar haka på snabbt, men övriga delar av bolaget måste också med. I grund och botten handlar det om att skapa värdeadderande tjänster – inte att skaffa ny teknik.
Nu finns det flera framgångsrika exempel företag kan lära av när de själva ska göra sin digitala transformation. Fördelarna med IoT är samma oavsett produkt menar Fredrik Östbye, det kan vara pumpar, ventilationsaggregat eller lastbilar.
– Fördelarna är flera; skapa ett effektivt användande av produkterna, kostnadsoptimering, resursoptimering och hållbarhet. Företag kan inta en ny position och erbjuda mer av sin kompetens i form av en tjänst. Det går också att dra nytta av all data till forskning och utveckling (R&D). Det blir en positiv spiral där vi genom att lära oss mer om produkterna kan göra ännu bättre produkter.
En viktig grundsten i varför Grundfos digitala transformation blivit en framgång är enligt Fredrik att de såg det som att uppgradera den befintliga verksamheten. De kunde ha valt att skapa en ny digital avdelning, ta in en expert som tagit hand om det digitala och lämnat den befintliga verksamheten som den var.
– Men det blir snabbt problem internt om man gör så, IoT måste in i den vanliga verksamheten. Jag fick ett starkt mandat när Grundfos påbörjade den här resan och har jobbat med att hjälpa alla enheter igång, men nu har jag kunnat backa ur och de har själva fortsatt. CMO, CIO, CTO osv, alla är inblandade.
Hur går det för distributörerna då, när Grundfos nu själva säljer tjänster och har mer kontakt med sina slutkunder?
– Vi har haft en väldigt konstruktiv dialog med flera som arbetat proaktivt med att genomföra sin egen transformation. Hur är rollen som en modern distributör? Grundfos kommer att leverera mycket själva framöver, så distributörerna kan se sig själva mer som logistikcenter eller expertiscenter. De kommer kunna veta var reservdelar kommer att behövas och möta kundernas behov snabbt. De kan också bli ”printing hubs” och skriva ut reservdelar med 3D-skrivare vilket minskar behovet av en del transporter.
Framtidens företag har hållbarhet i fokus
Fredrik Östbye fick tre år på sig att genomföra Grundfos digitala transformation och jobbet för hans del är färdigt. Framöver ska företaget skala upp försäljningen av de digitala erbjudandena, öka sin säljkapacitet och förmåga att leverera tjänster till marknaden och öka förmågan att leverera tjänsterna över tid.
Grundfos har valt att sätta Fredrik Östbye på att lösa nya utmaningar, han har fått en ny roll på företaget där han ska bygga upp en radikal innovationsenhet och jobba för att ta fram disruptiva lösningar med fokus på två av de globala klimatmålen, nummer 6 som handlar om rent vatten och nummer 13, att bekämpa klimatförändringarna.
– I framtiden är kanske inte våra pumpar till salu alls, utan de ingår i en tjänst där Grundfos tar hand om allt. Vi tillverkar, installerar, driftar, servar och återvinner gamla pumpar. Vi sluter kretsloppet och genererar inget avfall. Produkterna måste inte vara nytillverkade om det är vi som sköter hela kedjan. I en pump finns det kanske tre slitdelar, resten håller för evigt. Vi kan hämta hem trasiga enheter och uppgradera/laga dem och sätta dem i drift igen.
Enligt honom finns det många kunder som inte bryr sig om själva pumparna, utan bara har intresse av funktionen och därmed vill köpa in tjänsten snarare än produkterna.
– Abonnemangsmodellen som blir allt vanligare är logisk. Det blir Grundfos problem om pumpen fungerar eller inte. Det är inte längre vår affärsidé att sälja nya pumpar, utan vi måste tillverka och sköta dem på bästa sätt själva. Det handlar om hållbarhet, enligt mig bygger nästa generation av företag på hållbarhet.
Framtiden för IoT handlar enligt Fredrik Östbye om globala digitala ekosystem, där aktörer som Alibaba och Siemens bygger digitala lager över hela städer, byggnader eller fabriker. Där man kopplar samman olika typer av infrastrukturer och får synergier mellan systemen.
– I en smart stad tar trafikinfrastrukturen över fördelar från konsumenterna som bor i byggnader, energiinfrastrukturen får signaler från transportinfrastrukturen; nu kommer människor hem och det här behöver ske. I Kina har man kommit längre än i Europa och USA med smart city brains som det kallas.
Låt IoT uppgradera verksamheten
För företag som ännu ska göra sin digitala transformation och börja med IoT har Fredrik Östbye några tips. Se till att styrelsen står bakom och driver på. Ge ledningen uppgiften att genomföra transformationen. Något sådant här måste ha hög prioritet uppifrån för att öppna upp resurser för förändring. Se tranformationen som en uppgradering av verksamheten.
– Ta hjälp av partners. Det finns redan IoT-plattformar och konnektivitet att hämta ”off the shelf”. Du behöver inte lära dig själv, köp in! Fokusera på att vara nära din kund och ta bort hypen kring tekniken. Leverera saker som en tjänst som ger mervärde.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se