Globala mobilförsäljningen ökade med 16 procent

Ökad försäljning på tillväxtmarknader har bidragit till en stark global försäljning av mobiltelefoner under 2007.

Enligt siffror från Gartner uppgick den globala försäljningen av mobiltelefoner till 1,15 miljarder enheter under 2007, vilket är en ökning med 16 procent jämfört med 2006 års 990,9 miljoner enheter.

– Tillväxtmarknader, framför allt Kina och Indien har bidragit till en stor del av ökningen då många införskaffat sin första mobiltelefon, säger Carolina Milanesi, forskningschef för mobila enheter på Gartner, som tillägger att konsumenterna i etablerade marknader skaffat nya mobiler med fler funktioner.

Gartner förutspår att tillväxten på mobilmarknaden kommer att börja avta i och med att marknaden mättas. Tillväxten under 2008 tros därför inte bli högre än 10 procent.

Fakta

Mobiltillverkarnas marknadsandelar 2007

1. Nokia – 37,8 % (34,8)

2. Motorola – 14,3 % (21,1)

3. Samsung – 13,4 % (11,8)

4. Sony Ericsson – 8,8 % (7,4)

5. LG – 6,8 % (6,3)

6. Andra tillverkare – 18,9 % (18,6)

(2006 års siffror inom parentes)

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.