Henrik Hammarström: Den stora drivkraften finns i att integrera samarbetsplattformen

Molnväxel Globalconnects storkundschef Henrik Hammarström ser förändringar hos användarna mot att vara mer intresserade av samarbets-integrationer och mindre av växelfunktioner.

Henrik Hammarström: Den stora drivkraften finns i att integrera samarbetsplattformen

Månadens fråga på techtidningen.se handlar om vad som är viktigast i molnväxeln. När över 100 personer har svarat så dominerar enkel admin och mobil anknytning.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Först ut i serien där vi stämmer av samma fråga med ledande företrädare i branschen är Globalconnect Sveriges storkundschef Henrik Hammarström, som under året anslutit från samma roll på Telia.

Enkel admin och mobil anknytning är de vanligaste svaren så här långt. Stämmer det överens med din bild av vad som är viktigt för företagstelefoni?

– Det stämmer bra om vi frågar exempelvis telefoniansvarig på ett företag men kanske inte det naturliga svaret om du frågar en normal användare, säger Henrik Hammarström.

Han menar att det sker ett antal stora skiften och räknar upp:

  1. En stor del av telefoni flyttas till företagets samarbetsplattform som exempelvis Teams. Den stora drivkraften hos användarna till integration ligger inte mot klassisk växelfunktionalitet utan mot att kunna använda sin samarbetsklient för att nå externa telefonnummer.
  2. Kravet från den normala användaren på växelfunktionalitet minskar, men kravet från specialiserade funktioner som exempelvis växel, kundtjänst och rådgivning ökar kraftigt.
  3. Enkel administration och förmågan att kunna styra funktionalitet i realtid är inte bara ett växande krav inom telefoni utan inom egentligen alla teknikområden.  Titta bara på transformationen från IP-VPN till SD-WAN, även här är utvecklingen till stor del driven av enklare administration.
  4. Sist men inte minst säkerhet. Vi är hybrida i vårt arbetssätt, hybrida både i förhållande till varifrån vi arbetar och vad gäller verktyg. Telefoni eller tal som kommunikationsmedel är idag i mångt och mycket IP-baserad, när vi över tid släcker kopparnäten och 2g, 3g näten så kommer tal vara helt IP-baserat. Säkerhetsutmaningen kopplat till teknikutveckling och utveckling av arbetssätt kommer att växa exponentiellt kommande år.

Hur skulle du själv definiera vad som är viktigt för era kunder med telefoni-lösningen 2021?

– De kunder jag träffar försöker jag utmana i att utvärdera sina use case. Pandemin har i en snabb takt ändrat våra användarmönster och i många fall har vi inte hunnit utvärdera hur detta påverkar våra lösningsval. Jag tror inte det viktigaste kommande period är en specifik funktion utan att etablera en långsiktig strategi för hur man ska samarbeta både internt och externt, säger Globalconnects storkundschef.

Hur kommer det här att förändras på tre års sikt?

– Utvecklingen fortsätter att accelerera, snabbare än vad någon av oss kan förstå. Stabil och säker infrastruktur är redan idag affärskritiskt många gånger livskritiskt. Vårt beroende till både infrastrukturen som håller upp alla digitala tjänster och tjänsterna i sig kommer ha accelererat i takt med den här utvecklingen, säger han och fortsätter:

– För att summera alla mina svar så vill jag förmedla att vi enligt mig inte kan eller bör värdera företagstelefoni som för sig utan istället värdera som ett av många verktyg.

 

Här är frågan om du inte redan röstat:

[poll id=5]

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.