Fler än sju av tio svarande visste inte vad de tysta samtalen berodde på.
”Stort problem”
– Undersökningen visar att problemet är större än vad telemarketingbranschen förstått. Redan ett tyst samtal är egentligen oacceptabelt, och problemet beror inte bara på enskilda oseriösa aktörer, säger Anders Nyman, vd på Cint.
Enligt god marknadsföringssed ska den som fått ett tyst samtal tas bort från telemarketingbolagets automatiska ringlista, så att personen inte riskerar att drabbas igen. Trots det uppgav en tredjedel av de som fått två tysta samtal eller fler att det ibland eller ofta var samma nummer som gav upphov till ett nytt tyst samtal.
– Här måste branschen agera. Exempelvis anlitar Sveriges näst största telebolag externa telemarketingfirmor där det inte är standard att plocka bort ett nummer från den automatiska ringlistan efter ett tyst samtal. Hur lätt är det att sälja till en förbannad kund som blivit skrämd av upprepade lurpåläggningar i örat, undrar Anders Nyman?
Fakta
Kort om tysta samtal
Ett så kallat tyst samtal innebär att den som svarar i telefonen bara får tystnad eller ett klick i örat.
Orsaken är som regel telemarketingbolagens automatiska uppringningssystem, så kallade predictive dialers, som ökar antalet kontakter för telefonsäljarna. Problemet uppstår när ingen ledig säljare finns tillgänglig samtidigt som samtalet kopplas fram. Då är det dött i luren – ett tyst samtal har uppstått.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 27 februari 2007